Örjan Gustafsson ledamot i Påvliga vetenskapsakademin

Örjan Gustafsson, professor i biogeokemi vid Stockholms universitet, har valts in i Påvliga vetenskapsakademin (Pontificia Academia Scientiarum).

Örjan Gustafsson
Foto: Rickard Kilström

Påven Fransiskus utsåg den 8 mars Örjan Gustafsson, professor i biogeokemi vid Institutionen för miljövetenskap, Stockholms universitet och ledamot av Kungliga Vetenskapsakademien, som ledamot av Påvliga vetenskapsakademin. Han utses som ledamot som ett erkännande för banbrytande forskning inom miljövetenskap, främst genom bidrag till förståelsen av den komplexa dynamiken kring miljö- och klimatförändringar.

Akademi med många Nobelpristagare

Örjan Gustafsson blir därmed en av de för närvarande 88 framstående forskare, varav många är Nobelpristagare, som är ledamöter i akademin. Två av ledamöterna är svenskar. Förutom Örjan Gustafsson är det professor Erna Möller vid Karolinska institutet. Bland tidigare medlemmar finns Paul Crutzen och George de Hevesy, båda Nobelpristagare i kemi som var verksamma vid Stockholms universitet/högskola.

Örjan Gustafsson ser akademin som en plattform för att föra arbetet vidare inom miljövetenskap på en global nivå.
– Att utses som ledamot av Påvliga vetenskapsakademin är en stor ära och samtidigt ett stort ansvar. Det innebär en unik möjlighet att bidra till den kollektiva och viktiga dialogen för att hitta hållbara lösningar för vår planet, säger Örjan Gustafsson.

Högnivåmöte om klimat i Rom

Örjan Gustafsson har en central roll i det högnivåmöte om klimatet (From Climate Crisis to Climate Resilience) som hålls i Vatikanen i maj. Där kommer han att leda diskussionerna om påverkan av metan, något som är en avgörande faktor i klimatförändringarna

Påvliga vetenskapsakademin

Påvliga vetenskapsakademin (Pontificia Academia Scientiarum) grundades 1603 i Rom. Akademin har en självständig ställning. Medlemmarna väljer nya medlemmar som sedan godkänns av påven. Medlemmarna utses på livstid och bidrar med rådgivande uttalanden och arrangerar toppmöten för att vetenskapen ska kunna ge positiva bidrag till mänskligheten.
Läs mer på akademins webbplats