2000 examensfirade i Aula Magna

Aula Magna fylldes till brädden två gånger samma dag när Magisterpromotionen genomfördes för de som tagit ut sin examen på avancerad nivå under vårterminen.

Hela 730 av personer med magister- master- eller annan examen på avancerad nivå deltog i fredagens Magisterpromotion i Aula Magna, vilket är alla tiders rekord. Högtiden var uppdelad i två ceremonier; en för den samhällsvetenskapliga fakultetens magistrar och mastrar och en för den juridiska fakultetens, humanistiska fakultetens och naturvetenskapliga fakultetens nyexaminerade.

Grupp studenter på scenen med diplom i hand.
Nyexaminerade samhällsvetare. Foto: Medieproduktion, SU

Prorektor välkomsttalade

Prorektor Clas Hättestrand gratulerade till examen och poängterade i sitt välkomsttal bland annat att deltagarnas examina inte enbart är en milstolpe i deras karriärer:

Era examina är också viktiga för oss som universitet. En viktig uppgift för universiteten är att samverka med det övriga samhället och se till att den kunskap som produceras här kommer allmänheten till godo. Och ni är utan tvekan de främsta bärarna av denna kunskap från universitetet! Det du har åstadkommit under dina år här kommer att bidra till att bygga ett bättre samhälle och utifrån den vetenskapliga metoden tackla samhällets utmaningar i dag och i framtiden.

Stockholms universitets studentkår lyckönskade

Stockholms universitets studentkårs ordförande Disa Ahlblom-Berg gratulerade och önskade också att alla haft roligt under sina studier.

Studentkårens ordförande Disa Ahlblom-Berg talar på scenen i Aula Magna
Disa Ahlblom-Berg. Foto: Medieproduktion SU.

Universitetet är ett mycket bra ställe att träffa vänner och engagera sig i olika klubbar och föreningar. Vi hoppas att du har kunnat hitta något som passar dig som har bidragit till att göra din tid på universitetet lite lättare.

Promotorerna promoverade

Gratulationer, tänkvärda ord och välgångshälsningar gavs av de fyra promotorerna, det vill säga de personer som utsetts av respektive fakultet att dela ut diplomen: Torben Spaak, Juridiska fakultetens prodekan, Stefan Helgesson, vicedekan vid Humanistiska fakulteten, Magnus Nermo, vicedekan vid Samhällsvetenskapliga fakulteten och Annica Ekman, vice ordförande vid matematisk-fysiska sektionen vid Naturvetenskapliga fakulteten.

Annica Ekman talar på scenen i Aula Magna.
Annica Ekman. Foto: Medieproduktion SU

I en tid då vi översvämmas av information, och där en del av den är vilseledande, kommer din kompetens och förståelse för forskning och naturvetenskap att vara ovärderlig.

Alumner uppmanades hålla kontakten

Alumnkoordinator Karin Bohlin Folcker, som höll avslutningstalet till de nypromoverade studenterna, uppmanade alla att fortsätta hålla kontakten via LinkedIn och Stockholms universitets alumnnätverk, poängterade att det livslånga lärandet nu är viktigare än någonsin och avslutade med:

Tack för att du valde Stockholms universitet och för att du bidragit till universitetet och till studentlivet. Följ nu din nyfikenhet och fortsätt att utforska, ställa frågor, välja nya vägar och upptäcka nya resmål. Grattis alumner och lycka till på er nya resa!

Fullsatt hörsal två gånger samma dag

Antalet nyexaminerade studenter och deras medföljande nära och kära uppgick till över 1000 personer per ceremoni. Aula Magna fylldes med andra ord nästan till bredden två gånger samma dag.

Dessutom hade direktsändningarna sammanlagt nästan 5000 visningar.

Underhållning och mingel

Ceremonierna förgylldes med musik av en Austre Brasskvintett och av sång av Stockholms universitetskör.

Studentmarskalkar från universitetets olika studentkårer och fakultetsföreningar bidrog till ceremoniernas genomförande. Promotionsmarskalk var Emilia Nygård.

Ceremonin direktsändes och filmen kan ses ytterligare några dagar via länken nedan.

Läs mer om Magisterpromotionen

Stockholms universitet vill ännu en gång gratulera alla till examen! Tack för att ni valt att studera hos oss.

Champagneglas som skålar med diplom i bakgrunden
Mingel efter Magisterpromotionen i Aula Magna. Foto: Sören Andersson