50 miljoner till välfärdsforskning

Tre projekt vid Stockholms universitet tilldelas totalt närmare 50 miljoner kronor inom Fortes utlysning ”Tillämpad välfärdsforskning 2024”.

Södra huset
Foto: Helene Komlos Grill

Finansiären Forte har fattat bidragsbeslut inom utlysningen ”Tillämpad välfärdsforskning 2024”. Inom utlysningen har det varit möjligt att söka projektbidrag, programbidrag och samverkansbidrag. Samverkansbidraget är en ny bidragsform som kan användas för att finansiera aktiviteter som bidrar till en kunskapsbaserad och kunskapsutvecklande praktik inom socialtjänsten eller till att stärka förutsättningarna för praktik- och klientnära forskning.

Stockholms universitet har inom utlysningen beviljats två programbidrag och ett samverkansbidrag:

Programbidrag

Mats Ekendahl, Institutionen för socialt arbete: ”Framtidens sociala arbete med substansbruk (FUSS): klienter, vårdvägar, organisation och samverkan i ett föränderligt vårdsystem”, 23 732 000 kr;

Julia Sandahl, Kriminologiska institutionen: ”Socialtjänstens arbete med brottsprevention - förutsättningar, arbetssätt och utfall”, 23 946 000 kr.
Se även Rekordstort forskningsbidrag för nytt projekt

Samverkansbidrag

Gunilla Avby, Institutionen för pedagogik och didaktik: ”Utveckla arenor för kollaborativt lärande i implementering av ett fallpreventionsprogram över organisationsgränser”, 1 979 000 kr.