AI hjälper oss förstå cellens molekylära språk

Inom biologin är det en dröm att kartlägga cellens alla funktioner. Kombinationen av stora mängder data och snabba framsteg inom artificiell intelligens gör det möjligt att ta nästa steg. Nu samarbetar en grupp forskare med målet att förstå cellens molekylära språk.

Arne Elofsson
Arne Elofsson utanför SciLifeLab. Foto: Rickard Kilström

Arne Elofsson är professor i bioinformatik vid Stockholms universitet och verksam vid SciLife Lab samt leder ett forskningsprojekt finansierat av Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse (KAW).

Läs mer om forskningsprojektet på KAW:s webb