Astrid Söderbergh Widding är årets studentvän

Rektor Astrid Söderbergh Widding tilldelas utmärkelsen Stockholms studentvän 2024 av Stockholms studentkårers centralorganisation för sitt gedigna engagemang som gynnar studenter och studentinflytande på flera håll i Stockholm.

Astrid Söderberg Widding tar emot utmärkelsen årets studentvän
Astrid Söderberg Widding tar emot utmärkelsen årets studentvän, foto: Sara Bris

Stockholms studentkårers centralorganisation (SSCO) delar varje år ut utmärkelsen ”Stockholms studentvän” för värdefulla insatser för Stockholms studenter och studentkårer samt för främjandet av Stockholm som studentstad. Årets utmärkelse delas ut den 30 april till Astrid Söderbergh Widding vid SSCO:s studentfirande på Skansen.

– Jag är oerhört glad och stolt över att ha fått denna utmärkelse. Inget kan vara finare än att bli utsedd till årets studentvän – och det hade inte varit möjligt utan de fantastiska studentrepresentanter jag har haft privilegiet att få samarbeta med genom åren som rektor, säger Astrid Söderbergh Widding.

Motiveringen lyder:
Vi anser att Astrid har ett gediget engagemang som gynnar studenter och studentinflytande på flera håll i Stockholm, inte enbart på Stockholms universitet där hon verkar som rektor utan även på andra håll inom Studentstockholm som exempelvis inspektor för ASNNC.

I nomineringen står bland annat:

Astrid har under sin tid på Stockholms universitet tydligt värdesatt relationen med studenterna vid lärosätet. Hon har ofta betonat vikten av och på olika sätt underlättat för studentinflytandet vid lärosätet, inte minst genom att anta de regler för studentinflytande som finns på Stockholms universitet som tydligt reglerar bland annat antalet studentrepresentanter i förhållande till storlek på organ samt hur dessa ska arvoderas.

Du kan läsa mer om SSCO genom att klicka här.