”Behovet av spårbunden kollektivtrafik är stort”

I april bjöd Region Stockholm in till samråd kring nya förslag på hur Roslagsbanan kan förlängas i en tunnel från stationen Universitetet till T-centralen via Odenplan. Stockholms universitet har lämnat in synpunkter på förslagen och lyfter återigen fram behovet av en ny station vid Albano – något som skulle underlätta för studenter, medarbetare, besökare och boende i området.

Planerna på att förlänga Roslagsbanan i en tunnel från stationen vid Stockholms universitet in till T-centralen har pågått sedan några år tillbaka och är en del av en större satsning för att förbättra kollektivtrafiken i Stockholms län. Foto: Roland Magnusson/Mostphotos

– Vi har ett stort, nytt universitetsområde med tusentals studenter, anställda och boende, i dag är det i princip bara en busslinje som trafikerar Albano från innerstaden, en buss från Odenplan, det räcker inte. Behovet av spårbunden kollektivtrafik till området är stort, säger Jens Dahlman, sektionschef vid lokal- och bostadsförsörjningen på Fastighetsavdelningen, Stockholms universitet, som har sammanställt universitetets yttrande till Region Stockholm i det senaste samrådet.

Stockholms universitet har lämnat yttranden även vid de tidigare samråd som genomfördes 2021 och 2022, och även där lyft fram behovet av en station vid Albano.

Utredningsområdet för Roslagsbanans ombyggnad sträcker sig från området vid Stockholms universitet in mot Odenplan i Vasastan. Bild: Region Stockholm

Planerna på att förlänga Roslagsbanan i en tunnel in till T-centralen har pågått sedan några år tillbaka och är en del av en större satsning för att förbättra kollektivtrafiken i Stockholms län. Framförallt handlar det om att korta restiderna från norra Storstockholm in till city och avlasta tunnelbanans röda linje vid Tekniska högskolan där många resenärer byter till Roslagsbanan vid Östra station. Med ombyggnaden tas Östra station bort och ersätts av att Roslagsbanan får nya stationer vid Odenplan och T-centralen.

– Vi är medvetna om att hela ombyggnaden av Roslagsbanan framförallt handlar om att korta ner restiden från de norra delarna av Stockholm in till city, så det kanske inte är så troligt med en ny station vid Albano, men i ett längre perspektiv och med tanke på hur många som arbetar, studerar och vistas i området vid Albano, Albanova och KTH så tycker vi att det är viktigt att påpeka att en station behövs här, säger Jens Dahlman.

Roslagsbanans station vid Stockholms universitet. Stationen ligger i dag i anslutning till tunnelbanestationen Universitetet på den röda linjen. Foto: Roland Magnusson/Mostphotos

Tidigare förslag på hur tunneln ska dras från Roslagsbanans station Universitetet till Odenplan gick inte att genomföra tekniskt och därför har sju nya förslag på spårsträckorna tagits fram. De sju olika alternativen kallas B, C, F, G, H, K och L. Det som varierar mellan sträckorna är bland annat var tunnelmynningen hamnar och hur sträckorna dras ovan och under jord.

– Vi har studerat förslagen från universitetets perspektiv och försökt se vad som är bäst för våra studenter och anställda. Då har vi tagit hänsyn till sådant som att den nya sträckningen inte ska bidra till störningar och vibrationer i våra byggnader, att förslaget inte ska försämra den kollektivtrafiklösning som finns i dag och att den nya sträckningen gärna får göra det möjligt att inrätta en station vid Albano.

Förslag C av Roslagsbanans sträckning. Bild: Region Stockholm (beskuren)

I Stockholm universitets yttrande förordas alternativen C och F i första hand.

– Förslag C går till stora delar under den befintliga Roslagsvägen så det påverkar inte byggnaderna på Frescati eller i Albano, och eftersom sträckningen går i närheten av Albano skulle en station kunna läggas där, under jord.

När det gäller alternativ F, som följer Roslagsbanans gamla sträckning mot Östra station sker inte heller någon påverkan på Frescati eller Albano.

Förslag F av Roslagsbanans sträckning där en station kan läggas ovan jord vid Albano vid tunnelmynningen. Bild: Region Stockholm (beskuren)

– Förslag F möjliggör också en station ovan jord strax bakom Albano, på vägen mot KTH, innan Roslagsbanan går ner i en tunnel. Det är sannolikt billigare att lägga en station ovan jord än under, säger Jens Dahlman.

De sämsta förslagen enligt yttrandet är B, G och H.

– I alternativ B föreslås att Roslagsbanans station Universitetet flyttas norrut, det är en klar försämring mot det som är i dag. Och i alternativen G och H skapas barriärer mellan Frescati och Albano, något som påverkar verksamheten vid universitetet negativt.

I alternativ B flyttas Roslagsbanans station vid universitetet norrut. Bild: Region Stockholm (beskuren)

Enligt Trafikförvaltningen inom Region Stockholm kan ett beslut om sträckningen tas senare under 2024, därefter sker ytterligare samråd innan en järnvägsplan kan fastställas omkring 2027. Byggstarten planeras till 2028.

Information och kartor om Roslagsbanans ombyggnad på Region Stockholms webb:

Roslagsbanan till city (240206)

Artiklar om kollektivtrafik till Albano på Stockholms universitets webb:

”Yttrande över Dags för samråd om Roslagsbanan till City” (240426)

”Politiker på rundvandring i Albano” (230131)

”Yttrande: Samrådshandlingar för Roslagsbanans förlängning till city” (220630)