Bidrag till fem Horisont Europa-projekt

Stockholms universitet har beviljats bidrag till fem nya Horisont Europa-projekt där universitetet deltar som partner.

Geohuset i vinterskrud

Fyra av projekten återfinns inom kluster 5 – Klimat, energi och mobilitet och ett (PERMAFROST – POLLUTION – HEALTH) hör hemma i kluster 6 – Livsmedel, bioekonomi, naturresurser, jordbruk och miljö.

Projekt som beviljats till Stockholms universitet

Achieving High-Integrity Voluntary Climate Action
Ansvarig forskare vid SU: Karin Bäckstrand, Statsvetenskapliga institutionen

Cloud-aERosol inTeractions & their impActs IN The earth sYstem
Ansvarig forskare vid SU: Ilona Riipinen, Institutionen för miljövetenskap. Även Meteorologiska institutionen är med i projektet.

Clouds and climate transitioning to post-fossil aerosol regime
Ansvarig forskare vid SU: Annika Ekman Meteorologiska institutionen. Även Institutionen för miljövetenskap är med i projektet.

Maritime Just-in-Time Optimization Interoperable Port Call and Voyage Optimization Tool
Ansvarig forskare vid SU: Simon Hacks, Institutionen för data- och systemvetenskap
Läs mer om Simon Hacks forskning: Optimerade hamnar sparar energi till sjöss

PERMAFROST – POLLUTION – HEALTH