Campus Albano invigs i september

Med start onsdagen den 20 september bjuder Stockholms universitet, KTH, Akademiska hus, Svenska bostäder och Stockholms stad in till invigning av campus Albano. Invigningen pågår under fyra dagar och besökarna kommer kunna ta del av en mängd aktiviteter.

KTH:s före detta rektor Peter Gudmundson och Stockholms universitets rektor Astrid Söderbergh Widding vid första spadtaget i Albano den 30 november 2015. Foto: Niklas Björling.

Under 20–23 september är det dags för invigning av campusområdet Albano. Startskottet äger rum onsdagen den 20 september vid lunchtid, där universitetsområdet invigs med en traditionell invigningsceremoni med musik, tal och förtäring. Senare under dagen invigs även Konstverket Future Island.

– Mellan onsdag och lördag erbjuds en mängd varierande programaktiviteter på området för olika målgrupper. En riktigt gott och blandat-påse där man kan välja och vraka, säger Jeanette Peterberg, intendent på Spökslottet och universitetets representant i invigningens arbetsgrupp.

Aktiviteter med kopplingar till Albano

Aktiviteterna har starka kopplingar till byggnadsprojektet, området och den verksamhet som bedrivs på plats. På olika sätt lyfts områdets utbildningar och forskning, lärosätenas samarbeten, projektets hållbarhetsperspektiv och den konstnärliga närvaron på området.

– Det kommer exempelvis erbjudas samtal, föredrag, korta presentationer av aktuell forskning, guidade turer med inriktning på bland annat konsten samt pröva-på aktiviteter, säger Jeanette Peterberg.

Foto: Ingmarie Andersson
Aktiviteterna vid invigningen av campusområdet Albano har alla en koppling till området. Foto: Ingmarie Andersson.

En programpunkt är sommarprataren och årets kock Jessie Sommarström, matforskarna Line Gordon (SRC) och Rebecka Milestad (KTH) som bjuder på en föreläsning med rykande färsk vetenskap på menyn. Går det att laga mat så det räcker till 10 miljarder människor? Är det labb-producerat kött och insekter som är vägen framåt? Går det att få en inbiten köttätare att tänka nytt? Det är några av frågorna som denna inspirationsföreläsning vill svara på.

Studentkåren är på plats

Stockholms universitets studentkår (SUS) är en viktig del vid invigningen. Vid invigningsceremonin deltar Disa Ahlblom-Berg som är ordförande för SUS.

– Vi kommer att hålla i aktiviteterna under puben i Proviant Albano som sker under onsdagen. På plats kommer det finnas möjlighet att lyssna på Albano Talks, delta i ett superroligt quiz eller bara hänga, säger Disa Ahlblom-Berg.

Något för alla

Vid invigningen kommer det att finnas något för alla – oavsett om man är student, arbetar vid ett lärosäte eller är nyfiken.

– Invigningen kommer verkligen ha något för alla. Det ingår både aktiviteter mer inriktat på nöje som puben eller instruktörspass i utegymmet. Det kommer även finnas massa inspiration att ta del av i form av korta forskningspresentationer och guidade visningar, säger Disa Ahlblom-Berg.

Som ett modernt campus ska vara

På campusområdet Albano har hållbarhetsarbetet genomsyrat allt från materialval och utformning av lärandemiljöer.

– Campus Albano representerar på många sätt vad ett modernt campus ska vara. Det är byggt med ett klimattänk och innehåller många olika typer av studieytor, säger Disa Ahlblom-Berg.

På campusområdet Albano finns många olika typer av studieytor. Foto: Jens Olof Lasthein.

Bostäder på campusområdet

På campusområdet har det byggts med 70 000 kvadratmeter universitetslokaler och 1 000 student- och forskarbostäder.

– För att Albano ska nå sin fulla potential som en plats där man både kan studera och bo i någon av de studentlägenheter som finns i området är det viktigt att staden förstår värdet av Albano, säger Disa Ahlblom-Berg.

Detaljer från campusområdet Albano. Foto: Ingmarie Andersson.

Stärker samarbetet mellan olika lärosäten

Campus Albano är Stockholms universitets och KTH:s nya campusområde Albano. Det nybyggda campusområdet, utgör tillsammans med Karolinska Institutets campus Solna och Handelshögskolan i Stockholms campus Sveavägen, den så kallade Vetenskapsstaden.

– Stockholms universitet är glada att genom nybyggnationen i Albano kunna stärka det sammanhängande campus för Stockholm trio som vi nu ser stora möjligheter att utveckla. Vi är också glada över att kunna utveckla vår potential genom fullt utrustade digitala miljöer, säger Astrid Söderbergh Widding, rektor för Stockholms universitet.

Jeanette Peterberg, Disa Ahlblom-Berg och Astrid Söderbergh Widding. Foto: Ilari Ohring, Kristin Kling och Eva Dalin.

Program och livesändning

Delar av eventet kommer att livesändas på webben – du ser dem på SU.se/albanoinvigning

Du ser även hela programmet på albanoinvigning.se