”Claudia Goldin har betytt otroligt mycket ”

Ekonomipristagaren Claudia Goldin mötte på måndagen forskare och andra ekonomer vid en föreläsning. Claudia Goldin har betytt otroligt mycket för ämnet ”gender economics”, enligt professor Anne Boschini.

Claudia Goldin
Institutet för social forskning vid Stockholms universitet var en av medarrangörerna till Claudia Goldins föreläsning på Ekonomiska museet. Foto: Māris Vancevičs

Claudia Goldin, professor vid Harvarduniversitetet, tilldelas Ekonomipriset i år ”för att ha förbättrat vår förståelse av kvinnors arbetsmarknadsutfall”. Hon blev därmed den första kvinna som ensam tilldelas priset (tidigare har två kvinnor tilldelats priset, men då delat det med män). Under Nobelveckan i december hade Claudia Goldin ett fulltecknat schema där bland annat en Nobelföreläsning i Aula Magna den 8 december i regi av Kungliga Vetenskapsakademien ingick.

Fullsatt föreläsning på Ekonomiska museet

Den 11 december höll Claudia Goldin en föreläsning på Ekonomiska museet under rubriken ”Why Women Won”. Arrangörer för evenemanget var, förutom Ekonomiska museet, även Nobelprismuseet, Institutet för social forskning (SOFI) vid Stockholms universitet, Sveriges Kvinnoorganisationer, FemEk – Kvinnorörelsens ekonomiska tankesmedja, Nationalekonomiska föreningen och organisationen Ownershift.

Föreläsningen blev snabbt fullbokad. Bland åhörarna fanns bland andra jämställdhetsminister Paulina Brandberg och hennes företrädare på ministerposten, Annika Strandhäll. I publiken fanns också flera välkända ekonomer som Agneta Stark och Annika Winsth.

Kamp för medborgerliga rättigheter och kvinnors rättigheter

Claudia Goldin
Kampen för medborgerliga rättigheter och kvinnors rättigheter har i USA gått hand i hand under 1900-talet, enligt Claudia Goldin. Foto: Māris Vancevičs

Claudia Goldin inledde med att skämta om att det idag var trevligt att åter igen kunna gå i normala kläder efter att hon under Nobeldagen varit tvungen att ha långklänning och strumpbyxor – men att det var väl värt att göra för att tilldelas priset. Hon föreläste sedan om hur amerikanska kvinnor under 1900-talet fått en allt starkare position i samhället och hur den kampen gått hand i hand med kampen för medborgerliga rättigheter i USA.
Fokus i föreläsningen låg på 1960- och 1970-talen. Det var en period med många segrar för den amerikanska kvinnorörelsen. Fram till dess var det vanligt att amerikanska kvinnor fick sluta på jobbet för att de skulle gifta sig eller att de blivit gravida. Det var då heller inte ovanligt att kvinnor tvingades ha sin makes namn på kreditkortet eller att kvinnor trakasserades sexuellt – och det ansågs som normalt.

Enligt Claudia Goldin kan en stor del av de förbättringar som skedde för kvinnor under 1960- och 1970-talen förklaras med framgångar för medborgarrättskampen i USA. Under 1960-talet hade kampen för att stärka svartas medborgerliga rättigheter vind i ryggen. Presidenterna John F. Kennedy och Lyndon B. Johnson drev igenom flera nya medborgarrättslagar och med några års förskjutning kom även ny lagstiftning (och värderingsförändringar) som stärkte kvinnors rättigheter. Kvinnor kom även att ses som en betydelsefull grupp som röstande i valen.

På en fråga från publiken om situationen för kvinnor i USA idag och vilken roll institutioner spelar svarade Claudia Goldin att ett stort problem är att Högsta domstolen idag inte är självständig, eftersom den fyllts med domare utifrån en politisk agenda.

Mingel arrangerat av Institutet för social forskning

Efter föredraget anordnades mingel för besökarna. Bakom minglet stod GAINS (Gender Analysis and Interdisciplinary research Network Stockholm) som är en forskargrupp vid Institutet för social forskning, Stockholms universitet.

Anne Boschini
Foto: Māris Vancevičs

Anne Boschini är professor i nationalekonomi vid Institutet för social forskning och berättar om varför GAINS var med och arrangerade föreläsningen med Claudia Goldin och det efterföljande minglet:

– Vi inom GAINS ville ha chansen att interagera med Claudia Goldin för att hon betytt så mycket för många av oss och också för att ha en chans att höra mer om hennes senaste forskning. Många kvinnliga ekonomer blev mycket rörda när Claudia Goldin tilldelades ekonomipriset och seminariet blev också ett sätt för oss att samlas och dela glädjen oavsett var vi arbetar.

Vad tog du med dig från Claudia Goldins föreläsning?

– Innehållsmässigt tar jag med mig betydelsen av ”collective action” för att genomföra viktiga samhällsförändringar och hur ”cool” Claudia Goldin är både i sin forskning och när hon svarar på frågor i och med att hon direkt och utan omskrivningar svarar på frågorna.

– Claudia Goldin har betytt otroligt mycket för hon har visat att ”gender economics” är ett legitimt och viktigt forskningsområde och att det går att bygga en akademisk karriär på ämnet, avslutar Anne Boschini.

Läs mer om forskargruppen Gender Analysis and Interdisciplinary research Network Stockholm (GAINS)

Läs även "Rektor i ny roll under Nobelveckan"

Ta del av fler nyheter från Stockholms universitet

Vill du läsa mer om aktuell forskning vid Stockholms universitet hittar du våra forskningsnyheter här. Du kan även prenumerera på universitetets nyhetsbrev. Läs tidigare nummer och prenumerera här.