Dödssynderna: Humanistiska forskare samtalar om nutidens moral

Tre forskare från Humanistiska fakulteten på Stockholms universitet kastar ljus över dödssynderna högmod och vrede. Mårten Snickare, professor i konstvetenskap, Åsa Wikforss, professor i teoretisk filosofi och Jens Ljunggren, professor i historia, har bidragit till Riksbankens Jubileumsfonds årsbok med sina insikter genom att delta i UR:s panelsamtal.

Dödssynden högmod genom konstens och filosofins ögon

Panelsamtal om högmod på UR.

Präglades våra vetenskapliga och kulturella institutioner förr av ett kolonialt högmod? Kan dagens vetenskapliga institutioner främja en balans mellan ödmjukhet och högmod hos enskilda forskare? Mårten Snickare, professor i konstvetenskap vid Institutionen för kultur och estetik och Åsa Wikforss, professor i teoretisk filosofi vid filosofiska institutionen diskuterar dödssynden högmod och möjligheterna för forskare att uttala sig lagom tvärsäkert.

Se panelsamtalet ”Högmod” här på UR:s hemsida

Läs här också essän Mårten Snickare skrivit: Högmod - Sverige, kolonialismen och museerna

Dödssynden vrede i historisk kontext

Panelsamtal om vrede på UR.

Är vreden fortfarande en synd eller ett värdefullt politiskt verktyg? Ett verktyg som också kan bli livsfarligt hos extrema våldbejakande grupper. Christofer Edling, professor i sociologi, Lunds universitet och Jens Ljunggren, professor i historia, Stockholms universitet, diskuterar vreden som politiskt verktyg förr och nu.

Se panelsamtalet ”Vrede” här på UR:s hemsida

Ta del av forskarsamtalet och fördjupa dig i ämnet

För alla intresserade finns möjligheten att fördjupa sig i dessa spännande diskussioner om alla de sju dödssynderna; avund, frosseri, girighet, högmod, kättja, lättja och vrede med forskare från hela landet. Ta del av inspelningarna från UR:s forskarsamtal och essäerna på Riksbankens Jubileumsfondsida:

Se alla essäer och panelsamtal om dödssynderna