Flygande laboratorium har landat i Kiruna

Ett amerikanskt Herculesplan besöker Kiruna till i början av april. Besöket är del i ett forskningsprojekt för att bättre förstå utbrott av kalluft över Arktis.

Herculesplan
Herculesplanet som besöker Kiruna för att kartlägga utbrott av kalluft i Arktis. Foto: Michael Tjernström

Söndagen den 25 februari landade ett stort amerikansk C-130 Herculesplan på Kirunas flygplats. Det tillhör National Centre for Atmospheric Research (NCAR) och är en del i forskningsprojektet CAESAR (Cold Air Outbreak Experiment in the Sub-Arctic Region). Flygplanet är ett flygande laboratorium utrustat med instrument för att mäta atmosfären både där det flyger och med hjälp av fjärranalys som radar och lidar, både över och under flygplanet.

Bättre förståelse för utbrott av kalluft

Syftet med experimentet är att förstå så kallade kalluftsutbrott, då kall och torr luft från Arktis strömmar ut över varmt öppet vatten i Framsundet eller Norska havet. Det energiutbyte som då sker, både mellan Arktis och sydligare breddgraderna och mellan den kalla luften och den varma havsytan, är viktiga för hur klimatsystemet på nordliga breddgrader.

– De moln som bildas och som kan ses i karaktäristiska mönster på till exempel satellitbilder är särskilt intressanta och under speciella förhållanden kan så kallade polära lågtryck bildas; intensiva oväder som kan ställa till med snökaos och elände, säger Michael Tjernström, professor i meteorologi vid Stockholms universitet och forskare inom CAESAR.

Satellitbild över Arktis
Satellitbild över Arktis.

Till vänster i satellitbilden syns packisen i norr, Grönland till vänster och Svalbard till höger. Från iskanten mellan Svalbard och Grönland ser det ut som "moln-gator" som "strömmar" söderut.  Då de kommer längre söderut ändrar dessa gradvis struktur som ett mer slumpartat "knottrigt" mönster.

Michael Tjernström
Foto: Rickard Kilström

– Det är den transformationen vi är intresserade av, över isen är det nästan inga moln; dessa bildas då den torra luften kommer ut över varmt havsvatten. Till en början är det molniga skiktet tunt och molnen formar som stråk. Allt efter det blir djupare avtar vinden och det blir mer som bubblor av molnen, säger Michael Tjernström.

Längst i söder (i botten av bilden ovan) sticker Norge upp och i det nedre vänstra hörnet finns också ett vädersystem med höga moln som en "skärm" som sakta är på väg norröver.

Flygplanet är baserat i Arena Arctica, en särskild hangar på Kiruna flygplats för att husera bland annat forskningsflygplan, och flyger därifrån upp till Arktis. Flygningar genomfördes både på onsdagen och torsdagen och en till flygning är inplanerad för lördagen.

Ett 60-tal forskare deltar i experimentet som pågår till i början av april, bland dessa Michael Tjernström, Gunilla Svensson och Anna Lewinschal vid Meteorologiska institutionen, Stockholms universitet.

Läs mer om forskningsprojektet CAESAR