Formas finansierar tre nya forskningsprojekt

Tre forskare vid Stockholms universitet har beviljats medel i Formas utlysning ”Samband mellan klimat, vatten och biologisk mångfald.”

De tre forskarna som beviljas cirka 14 miljoner kronor var är:

Johan Eklöf, Institutionen för ekologi, miljö och botanik: “Facilitating Ocean Recovery in a Changing climatE: barriers, surprises and windows of opportunity (FORCE)”, 13 989 803 kr;

Steven Lade, Stockholms resilienscentrum: “Capturing and measuring multiple and systemic environmental impacts of companies and investments: a new tool that accounts for climate, water and biodiversity and their interactions”, 13 995 990 kr;

Lan Wang Erlandsson, Stockholms resilienscentrum: “Understanding and securing the resilience of forest-based climate change mitigation”, 13 999 754 kr.

Syftet med utlysningen är att öka kunskapen om samband mellan klimat, vatten och biologisk mångfald och förväntas leda till en ökad förmåga i samhället att på vetenskaplig grund fatta beslut och vidta åtgärder som utformats med hänsyn till klimat, vatten och biologisk mångfald. Projekten som finansieras i den här utlysningen ska på ett tydligt sätt fokusera på sambanden mellan alla tre områden.

Sökande kommer att bedriva forskning under två fyraåriga etapper.