Forskar om hur evolutionen fungerar på genetisk nivå

Love Dalén är professor i evolutionär genomik vid Zoologiska institutionen. Han är en av de nya professorer som kommer att installeras vid en ceremoni i Stockholms stadshus den 29 september.

Love Dalén är professor i evolutionär genomik vid Zoologiska institutionen. Foto: Sören Andersson

– Jag använder förhistoriskt DNA för att undersöka evolutionen hos olika vilda djur. Vi arbetar framförallt med olika däggdjur, som till exempel ullhårig mammut, lämlar, björnar och grottlejon. Genom att analysera DNA från gamla ben och tänder daterade till olika tidpunkter så kan vi resa tillbaka i tiden och mäta när och hur evolutionära förändringar skett.

Varför blev det just det här?

– Jag kom i kontakt med forskare inom fältet paleogenetik när jag var doktorand på Zoologiska institutionen på Stockholms universitet, och fick senare ett erbjudande om att göra en postdok inom ämnet. Först under ett år i Madrid där jag arbetade med iberiska lodjur och med neandertalare, och sedan under två år i London där fokus var på ullhårig mammut.

Vad bidrar din forskning med?

– Jag tror att vår forskning är av brett intresse för allmänheten eftersom vi undersöker grundläggande frågeställningar om hur evolutionen fungerar på genetisk nivå. Sådana kunskaper är viktiga för att förstå hur den värld vi lever i har uppstått. Dessutom kan vi genom att jämföra våra resultat med tidigare klimatförändringar skapa en bättre förmåga att förutsäga hur framtida klimatförändringar kan komma att påverka den biologiska mångfalden.

Vad har varit mest spännande hittills?

– När vi genom analyser av DNA som är mer än en miljon år gammalt kunde visa att den nordamerikanska Columbiamammuten uppstod för ungefär 400 000 år sedan genom hybridisering mellan ullhårig mammut och en tidigare okänd mammut som vi döpt till Krestovkamammut.

Årets Installations- och promotionshögtid i Stockholms stadshus äger rum den 29 september 2023. Foto: Ingmarie Andersson

Installations- och promotionshögtid i Stadshuset

Love Dalén är en av de nya professorer som anställts eller befordrats under 1 juli 2022 – 30 juni 2023. Alla nya professorer som tillträtt sin tjänst under denna period bjuds in till Installations- och promotionshögtiden i Stockholms stadshus den 29 september 2023 och välkomnas på så sätt till universitetet.

Läs mer om Love Daléns forskning.