Forskare avslöjar sällsynta fenomen om stjärnors födelse med hjälp av James Webb Space Telescope

Spektakulära bilder från James Webb Space Telescope (JWST) ger en ny och oöverträffad inblick i processen för hur stjärnor bildas. Forskare har funnit att utflöden från de allra yngsta stjärnorna verkar bestå av kall molekylär gas i motsats till vad astronomer trodde tidigare.

Med hjälp av JWST:s avancerade observationsförmåga har astronomer tagit en bild av "Herbig-Haro 211-mm", en av de yngsta kända stjärnorna. Den här unga stjärnan, som beräknas vara några tusen år gammal och som tros likna hur solen såg ut när den var nybildad fotograferades i ljus av många olika våglängder med hjälp av instrumentet Near-Infrared Camera (NIRCam) på JWST. Själva stjärnan är fortfarande höljd i det moln av stoft och gas ur vilket det bildades och därför osynlig till och med för JWST, men den resulterande bilden visar utflöden från denna begynnande stjärna.

Av de många avslöjandena från detta himmelska porträtt är det mest spännande upptäckten av en nyfödd stjärna som sänder ut strålar av gas med hastigheter högre än ljudhastigheten över stora vidder av rymden, motsvarande flera ljusår. Dessa strålar liknar de ikoniska ljussablarna från Star Wars och avger ett strålande sken som kommer från olika atomer och molekyler. Detta fenomen motsäger tidigare astronomiska antaganden, eftersom denna unga stjärna verkar producera strålar som består mest av molekyler, snarare än de atomer och joner som är vanligast i det interstellära mediet.

– Denna upptäckt utmanar vår befintliga förståelse av hur stjärnor bildas. Det är ett steg framåt i vår strävan att avslöja en av universums mest grundläggande processer, säger Göran Östlin, professor i astronomi vid Stockholms universitet, som bidrog till studien.

Läs en längre version av denna text på engelska.

Artikeln "The James Webb Space Telescope’s view of Stellar Birth" publiceras i tidskriften Nature.