Forskare klarlägger skogens outforskade roll för klimatet

Växter släpper ut kemiska föreningar som påverkar moln och via dem klimatet på vår jord. Den här kedjan av händelser undersöker forskare i ett projekt som omfattar fältförsök i svensk barrskog och tropisk regnskog såväl som teoriutveckling, med målet att förbättra våra klimatmodeller.

Professor Ilona Riipinen lutar sig mot ett träd
Professor Ilona Riipinen leder forskningsprojektet som finansieras av Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse.
Foto: Magnus Bergström/KAW

Ilona Riipinen, professor i atmosfärsvetenskap, är en av de forskare vid Stockholms universitet som, i ett forskningsprojekt finansierat av finansiering av Knut & Alice Wallenbergs Stiftelse (KAW), undersöker processer som påverkar hur moln bildas, något som har stor betydelse för vårt klimat. Gröna växter tar nämligen inte enbart upp växthusgasen koldioxid från atmosfären, utan de påverkar också klimatet på ett annat sätt. Växter släpper ut en typ av kolbaserade molekyler som kallas lättflyktiga organiska föreningar, volatile organic compunds, voc.

– Växterna använder de här föreningarna för att försvara sig mot insekter och för att kommunicera. Men vi är intresserade av dem för att de fungerar som byggstenar för moln och därmed är viktiga ur ett klimatperspektiv, säger Ilona Riipinen.

Moln spelar en stor roll för temperaturen på jorden. De kan reflektera solens strålar så att de inte når jordens yta och hindra jordens värme från att nå ut i rymden. När voc-molekylerna som växterna släpper ut når atmosfären reagerar de lätt med så kallade oxidanter och bildar små luftburna partiklar; aerosoler. Aerosoler kan beskrivas som frön för moln – de påverkar både hur många molndroppar som bildas och hur ljusa molnen är. Ljusheten styr i sin tur hur bra molnen reflekterar solens ljus.

Läs hela artikeln ”De klarlägger skogens outforskade roll för klimatet” på KAW:s webb
Läs mer om Ilona Riipinen