Forskare vid universitetet beviljas medel för forskning om hållbar klimatomställning

Två forskare vid Stockholms universitet har nu beviljats projektbidrag inom utlysningen ”Hållbar klimatomställning i en föränderlig värld”. Forskningsstödet kommer från finansiären Formas.

Forskningsprojekt vid Stockholms universitet som tilldelas bidrag är:

• Karin Bäckstrand, Statsvetenskapliga institutionen. Utmaningar för EU:s klimatomställning: ledarskap för en effektiv och rättvis transformation till en klimatneutral union i en tid av turbulens, kris och politisk konflikt, 9 992 900 kr.
  • Vanessa Anne Masterson, Stockholm Resilience Centre. Driva förändring med rättvisa: invävning av urfolksperspektiv för att belysa konsekvenserna av omställningen till vindkraft, 9 999 177 kr.

Mer om utlysningen ”Hållbar klimatomställning i en föränderlig värld” på Formas webbplats