Forskningsbidrag från Skolforskningsinstitutet

Skolforskningsinstitutet har beslutat att bevilja åtta skolforskningsprojekt. Tre av dessa leds från Stockholms universitet.

Skolforskningsinstitutet har beviljat bidrag till åtta skolforskningsprojekt. Dessa kommer att genomföras inom förskoleklassen, grundskolan, gymnasieskolan och den anpassade gymnasieskolan, och ska bland annat studera undervisning i matematik, SO-ämnen, naturvetenskap, andraspråk och yrkesundervisning.

Tre av de projekt som beviljats forskningsbidrag leds från Stockholms universitet. Dessa är:

Hållbara modeller − en komparativ studie av visuella representationer av hållbar utveckling i samhällskunskaps- och naturkunskapsundervisning
Projektledare: Ann-Sofie Jägerskog vid Institutionen för ämnesdidaktik

Existensaspekter i ämnesundervisningen − religionskunskap och psykologi Projektledare: Maria Olson vid Institutionen för ämnesdidaktik

Dramabaserad andraspråksundervisning ur ett interaktionellt och multimodalt perspektiv
Projektledare: Maria Rydell vid Institutionen för svenska och flerspråkighet
Läs mer om forskningsprojektet