“Gå fram och prata med någon annan nykomling”

Snöflingorna föll och vintervinden blåste friskt på campus Frescati när förväntansfulla nya studenter anlände till välkomstmässan i Aula Magna den 18 januari. Inne i byggnaden var det betydligt varmare.

Här flockades besökare, utställare, studentambassadörer och personal för att ta emot och dela med sig av tips och information som alla studenter kan ha nytta av när de börjar plugga vid Stockholms universitet.

Träffades första dagen

– Jag fick tips om välkomstmässan av min studiekompis Femke som jag träffade första dagen på min kurs Swedish Film and Television Culture, berättade Paola Björk. Vi bestämde oss för att gå hit tillsammans. Innan vi kom till mässan gick vi en guidad tur på campus. Det var kul och intressant, men kallt!!

Paula och Femke på välkomstmässan.
Paola Björk och Femke Nijuis lärde känna varandra första dagen på utbildningen. Foto: Karin Persson

Följeslagaren Femke Nijhuis var en utbytesstudent från Nederländerna. Trots att hon inte vuxit upp i Sverige har hon en morbror som pluggat vid SU för flera år sedan. Även Paola har släkt som läst här.

– Min mamma har gått på SU så jag har hört mycket om det. Det kändes naturligt att börja plugga här och så verkar kursen jag ska läsa väldigt intressant.

Utbytesstudent som redan lärt sig svenska

– Jag har kommit hit idag för att titta på vad som finns, sa Dawid Walorska, en utbytesstudent som är uppvuxen i Polen, numera pluggar skandinaviska språk i Nederländerna och talar i stort sett flytande svenska, trots att han aldrig bott i Sverige tidigare.

Utbytesstudent på välkomstmässa.
Svensktalande utbytesstudenten Dawid Walorska besökte välkomstmässan. Foto: Karin Persson

– Jag har läst svenska i ett och ett halvt år och i mitt program ingår det att man får göra ett utbyte och läsa kurser som ges på svenska. Jag har valt etnologi och religionshistoria.

Utöver att skaffa sig kunskaper inom dessa ämnen hoppades Dawid få svenska vänner under sin studietid här, utforska omgivningen och lära sig tala språket ännu bättre.

På mässan i Aula Magna medverkade utställare från universitetets studentstödjande enheter, studentkårerna och en mängd kår- och fakultetsföreningar. I auditoriet höll Studie- och språkverkstaden samt Biblioteket föreläsningar. Åhörarna fick veta mer om hur man studerar effektivt och hur man använder sig av Bibliotekets tjänster på bästa sätt. I Allhuset, som ligger i anslutning till Aula Magna, serverades det fika.

Studentambassadörer tog hand om besökare

Petter Edfeldt och Paul Welin tillhörde de 26 nationella och internationella studentambassadörer som hjälpte till med att lotsa besökarna rätt och dela med sig av tips och råd.

Studentambassadörerna Petter och Paul.
Studentambassadörerna Petter Ekfeldt och Paul Welin hjälpte till på mässan. Foto: Karin Persson

– Det är bra att vara med på välkomstaktiviteterna när man är ny student för man får en chans att skapa sig en överblick över allt som finns, menade Petter. Det finns så mycket man kan engagera sig i utöver själva ämnet man pluggar; studentföreningar som till exempel Utrikespolitiska föreningen. Det är lätt att missa sådant annars.

De var överens om att välkomstaktiviteterna även kan vara ett utmärkt tillfälle att lära känna nya vänner.

– Gå fram och prata med någon annan nykomling, föreslog Paul. Det finns säkert någon som ser lika vilsen ut som du själv känner dig.

Text: Karin Persson

Välkomstmässan är en av flera välkomstaktiviteter för nya studenter vid Stockholms unviersitet. Läs mer via länken nedan.

Välkomstaktiviteter för dig som är ny student