Gunhild "Ninis" Rosqvist - klimatforskare och sommarvärd i P1

Gunhild "Ninis" Rosqvist, professor i geografi med naturgeografisk inriktning vid Institutionen för naturgeografi, är en av årets sommarpratare i Sveriges Radios program Sommar i P1.

Hon forskar om effekter av klimatförändringar i alpina och polära miljöer med fokus på snö, is och vatten. Tidigare var hon föreståndare för Tarfala forskningsstation intill Kebnekaise där hon bland annat har forskat om glaciärer och hur förändrade snöförhållanden påverkar renskötseln.

Gunhild Rosqvist Foto: Mattias Ahlm

Vad ska du tala om i ditt program?
– Jag kommer att tala om hur snabbt vår fjällmiljö förändras när klimatet blir varmare, om hur de högre temperaturerna påverkar glaciärerna där och i världen, om hur de varmare vintrarna gör det svårt för renarna att hitta mat och hur viktigt det är att inkludera olika kunskaper i forskning.

Vad vill du att lyssnarna ska ta med sig efter ditt program?
– Jag hoppas att lyssnarna bättre ska förstå varför vi forskare är oroliga för effekterna av klimatförändringarna och bli inspirerade att göra något åt saken.

Hur har du tänkt kring musiken du valt?
– Flera låtar har jag valt för att jag gillar musiken och för att låttexterna passar bra till det jag pratar om. Några är riktiga favoriter – som min favoritpsalm till exempel.

Vilka erfarenheter tar du med dig från arbetet med programmet?
– Hur kul det är att utveckla kommunikation om forskning vidare. Jag har fått väldigt bra stöd från min producent. Det var spännande att lyfta fram viktiga budskap från många års forskningsarbeten på olika isar och berg men också från samarbeten med dem som än så länge påverkas mest av klimatförändringarna i vårt land.

Hur ofta brukar du själv lyssna på Sommar i P1?
– Några gånger i veckan under sommaren. Sen kan jag ibland även lyssna på poddarna i efterhand.

Gunhild "Ninis" Rosqvist sommarpratar den 30 juli.
Sommar i P1 hittar ni här