Högskoleföreningen prisar framstående avhandlingar

Högskoleföreningen har beslutat om att dela ut pris för framstående vetenskaplig prestation 2023 till tre doktorsavhandlingar.

Priserna för framstående vetenskapliga prestationer 2023

Humanistiska fakulteten

Natalia Volvach för avhandlingen From Words to Voids. Absencing and Haunting in Crimean Semiotic Landscapes.

Utdrag ur beslutsformulering: Natalia Volvach, som studerar språkliga och icke språkliga tecken i olika miljöer på Krimhalvön, ger ett viktigt bidrag till sociolingvistisk teoribildning och till den etnografiska forskningen om semiotiska landskap. Avhandlingen, som är välskriven och övertygande, lyfter angelägna teoretiska frågor om språkets roll för att skapa mening i tider av konflikt.

Samhällsvetenskapliga fakulteten

Karin Lindqvist för avhandlingen Making Connections: Outcomes and the Role of the Therapeutic Relationship in Internet-Delivered Psychodynamic Treatment for Adolescent Depression.

Utdrag ur beslutsformulering: Avhandlingen visar att internetbaserad psykodynamisk terapi är ett verksamt medel mot depression hos ungdomar och att en nära och viktig relation mellan terapeut och patient är möjlig att uppnå även i en sådan terapiform. Slutligen visar sig kvaliteten i den terapeutiska alliansen vara en viktig framgångsfaktor också i internetbaserad terapi. Sammantaget har Karin Lindqvist med vetenskaplig nyfikenhet, stringens och mångsidighet bidragit med ny och kliniskt användbar kunskap om behandling av depression i en viktig målgrupp.

Naturvetenskapliga fakulteten

Nicklas Österlund för avhandlingen Capturing transient peptide assemblies associated with Alzheimer ́s disease.

Utdrag ur beslutsformulering: Nicklas Österlund tog i sitt avhandlingsarbete initiativet till att använda och delvis vidareutveckla nativ masspektrometri för studier av amyloidbildningen av Aβ-peptiden involverad i Alzheimers sjukdom. Detta innebar att en ny metod kom in på det högaktuella amyloidområdet för att bättre förstå den fysikalisk-kemiska bakgrunden till amyloidbildning. Med hjälp av Nicklas studier kunde man se hur amyloidoligomerer med olika storlekar och olika strukturer utvecklades i olika modeller för biologiska membran. Han kunde också visa nya sätt att hämma amyloidbildningen, t.ex. med en anti-amyloid chaperone, såsom DNAJB6. Nicklas avhandling är dessutom mycket välskriven, lättillgänglig och med vackra originalillustrationer.

Priset delas ut vid Högskoleföreningens höstmöte den 25 november 2024 vid ett besök på Östersjöcentrum.

Läs mer om Högskoleföreningen