Hallå där Mark Klamberg, nyss hemkommen från Ukraina

Mark Klamberg är professor och ämnesföreståndare för folkrätt vid Stockholms universitet. Sedan Ryssland i februari 2022 inledde ett anfallskrig mot Ukraina, har Klambergs expertis om frågor som rör folkrätt varit brett efterfrågad.

Mark Klamberg, foto Mark Klamberg.

I förra veckan kom han tillbaka till Sverige efter att ha deltagit på en konferens i Lviv i västra Ukraina.

Hur påtagligt var kriget där du var i Lviv?

– Lviv ligger i västra Ukraina som ligger nära den polska gränsen och det är ungefär lika långt från ryska frontpositioner som Ystad är nära Sundsvall. På dagtid uppvisade Lviv ett fantastiskt stadsliv med rik historia, arkitektur och kultur. Det påminde om känslan i städer som Prag, Budapest och Krakow vilket gjorde att kriget kändes väldigt fjärran.

– Dagen före min ankomst hade dock en rysk drönare träffat ett mål i Lviv. Jag fick vid fyra tillfällen nattetid gå ner i hotellets skyddsrum då Ryssland avfyrat missiler som även når Lviv, då går larmet i hela Ukraina. Jag fick del av larmet via en app jag installerat på telefonen samt via hotellets högtalarsystem. Jag hade 30 minuter på att ta sig till skyddsrummet, så lång tid tar det för missiler att färdas från ryska positioner till Lviv. Jag var alltså inte orolig för min egen säkerhet utan bara en trötthet på grund av avbruten nattvila. Jag kände dock sorg för den ukrainska befolkningen som levt i denna tillvaro sedan mer än ett år.

Berätta vad du gjorde där?

– Sverige har i våra nationella domstolar genomfört 17 rättegångar rörande krigsförbrytelser och folkmord, gärningar begångna bland annat i f.d. Jugoslavien, Rwanda och Syrien/Irak. Ukraina har redan genomfört 28 rättegångar och många fler väntar. Den ukrainska straffbestämmelsen om krigsförbrytelser har stora likheter med den svenska straffbestämmelsen som var och är ikraft gällande gärningar begångna före 1 juli 2014 då vi ändrade den svenska lagstiftningen. Jag har studerat de svenska rättsfallen och bl.a. publicerat en bok på engelska om dessa.

– Jag åkte till Lviv för att i samband med konferens där berätta om våra erfarenheter inför ukrainska domare som har hanterat och ska hantera rättegångar beträffande krigsförbrytelser kopplade till Ryssland-Ukrainakriget. I samband med konferensen tillkännagav vice-rektorn vid Ukrainas Nationella Domarakademi (Національна школа суддів України) att akademien knutit mig som expert till dess konsultativa råd vad gäller genomförande av nationella krigsförbrytarrättegångar i Ukraina.

Vad innebär den expertrollen?

– Min roll består bland annat i att ge råd till ukrainska domare i rättsliga frågor kopplade till krigsförbrytarrättegångar. Frågorna ska vara formulerade på ett allmängiltigt på sätt så att jag inte kan koppla dessa till konkreta rättsfall.

Mark Klamberg berättar att han sannolikt kommer resa till Ukraina igen men att han inte kan berätta mer om det för tillfället.