Hot och hopp för global överlevnad i ny rapport om jordens vägskäl

En ny rapport visar att mänskligheten står inför en avgörande tidpunkt där både hot och möjligheter accelererar. Farliga punkter för jordens system närmas alltmer samtidigt som möjligheten att vända utvecklingen till det bättre fortfarande finns. Rapporten betonar att den inslagna vägen riskerar att bli katastrofal och att avvecklingen av fossila bränslen samt tillväxten av koldioxidneutrala lösningar kommer att forma framtiden för miljarder människor.

Foto: Lars Johansson/Mostphotos

Sex nyckelförslag föreslås i rapporten ”The Global Tipping Points Report” för att snabbt ändra riktning, inklusive samordnade åtgärder för att skapa positiva förändringar för klimatet. Rapporten identifierar att små förändringar kan leda till snabba och oåterkalleliga transformationer som kan vara både positiva och negativa.

Rapporten, sammanställd av ett internationellt team av över 200 forskare vid University of Exeter, varnar för att det inte längre är möjligt att fortsätta som vanligt då snabba förändringar redan sker i naturen och samhällena. Med den globala uppvärmningen på väg att överskrida 1,5°C finns risken för flera jordens system som kan utlösas, inklusive kollapsen av stora ismassor och omfattande dödlighet hos varmvattenskorallrev.

– Tippningspunkter i jordens system utgör hot av en magnitud som mänskligheten aldrig tidigare ställts inför. De kan utlösa förödande dominoeffekter, inklusive förlusten av hela ekosystem och vår förmåga att odla baslivsmedel, med samhälleliga konsekvenser såsom massfördrivning, politisk instabilitet och ekonomisk kollaps. Men tippningspunkter erbjuder också vårt bästa hopp: vi behöver prioritera och utlösa positiva tippningspunkter i våra samhällen och ekonomier, säger professor Tim Lenton vid Exeters Global Systems Institute.

– Detta sker redan på områden som sträcker sig från förnybar energi och elbilar till sociala rörelser och växtbaserade dieter. Nu är ögonblicket att starta en kaskad av positiva tippningspunkter för att säkerställa en säker, rättvis och hållbar framtid för mänskligheten.

Om inte omedelbara åtgärder vidtas för att stoppa klimat- och ekologisk kris riskerar samhällen att överväldigas när den naturliga världen faller sönder. Alternativt kan akut global handling, påskyndad av ledare som möts vid COP28, använda positiva tippningspunkter för att styra oss mot en blomstrande och hållbar framtid.

– Den här rapporten är en värdefull granskning av kunskapsläget olika potentiella tippningspunkter. Slutsatserna är alarmerande, och kan förhoppningsvis bidra till att öka ambitionen hos en del parter vid COP 28. Samtidigt är kapitlet om positiva tippningspunkter, och de möjligheter som lyfts fram där mycket bra. Det är viktigt att kunna visa positiva exempel ihop med de dåliga nyheterna, säger Gustaf Hugelius, professor vid Institutionen för naturgeografi och biträdande föreståndare för Bolincentret för klimatforskning.

Gustaf Hugelius har själv bidragit till kapitlet om tippningspunkter i kryosfären, jordens frusna komponenter.

– Det finns starka och alarmerande bevis för att inlandsisarna på Grönland och Antarktis passerar trösklar redan innan 2 graders uppvärmning. Förlust av permafrost och glaciärer accelererar snabbt och leder till oåterkalleliga och långvariga negativa effekter för mänskligheten och planeten.

Rapporten, som presenteras under COP28 i Dubai, föreslår en handlingsplan för detta och säger att djärva, samordnade politiska åtgärder kan utlösa positiva tippningspunkter över flera sektorer, inklusive energi, transport och matproduktion. En kedja av positiva tippningspunkter skulle rädda miljoner liv, hjälpa miljarder människor undvika lidande, minimera skador relaterade till klimatförändringar och börja återställa en mer naturlig värld.

De sex nyckelförslagen i rapporten:

- Avveckla fossila bränslen och utsläpp från markanvändning nu, stoppa dem i god tid före 2050.

- Stärk anpassning och styre för fonden för skador och förluster och erkänn ojämlikhet mellan och inom länder.

- Inkludera tippningspunkter i ”The Global Stocktake” och i varje lands insatser för att hantera klimatförändringar.

- Samordna politiska insatser för att utlösa positiva tippningspunkter.

- Sammankalla skyndsamt ett globalt toppmöte om tippningspunkter.

- Fördjupa kunskapen om förändringspunkter. Forskarteamet stödjer kraven på en särskild IPCC-rapport om tippningspunkter.

Ta del av rapporten här: