Hur mår du som student?

Du som är student på första terminen av ett utbildningsprogram får den 9 april ett mejl med förfrågan om att delta i en enkät om psykisk hälsa. Dina svar är väldigt värdefulla, oavsett hur du mår när du får enkäten.

Mejlet har rubriken ”Hur har du det? WHO-enkät till dig som är student” och skickas från noreply@qemailserver.com via enkätplattformen Qualtrics. Enkäten innehåller frågor om fysisk och psykisk hälsa och ingen obehörig kan ta del av dina svar. Vi är väldigt tacksamma för din medverkan.

En kurator och en student promenerar och pratar på campus.
Foto: Jens Olof Lasthein

Internationellt forskningsprojekt

Bakgrunden till enkäten är att Stockholms universitet, som ett av 14 svenska lärosäten, deltar i "World Health Organization (WHO) World Mental Health International College Student Initiative (WMH-ICS)". Det är ett internationellt forskningsprojekt kring studenters psykiska hälsa och syftet med enkätstudien är att identifiera studenter med psykisk ohälsa. Dessa blir sedan erbjudna att delta i en studie om digitala insatser för depression och ångest, terminen efter att de svarat. Alla som svarar på enkäten får också hänvisning till hjälpresurser i samhället och via studenthälsan på lärosätet.

Du kan läsa mer om projektet på tinyurl.com/WHO-WMH-ICS-Svenska, eller på tinyurl.com/WHO-WMH-ICS-English.

Viktigt att få kunskap om studenternas hälsa

Huvudansvariga forskare i Sverige är Anne H Berman, professor vid Uppsala universitet och Claes Andersson, docent vid Malmö universitet.

– Genom årliga studier och uppföljningar i samtliga deltagande länder hoppas vi få fram och kunna sprida evidensbaserade metoder och digitalt baserade insatser som kan bidra till förbättrad psykisk hälsa hos våra studenter, berättar Anne H Berman. Studenternas hälsa, såväl fysiskt som mentalt, är naturligtvis extra viktig att få kunskap om. Det är något som ingår i och som vi kan bidra med kunskap om genom vårt arbete inom projektet.

Eventuella frågor om enkäten besvaras via epost: swedishunisurveys@uu.se