Konflikten mellan effektivitet och insyn: Tankesmedjors inflytande under COP28

Vid COP28 i Dubai samlas världsledare för att diskutera klimatförändringar, men bortom offentligheten agerar vissa aktörer i det fördolda. Det handlar om tankesmedjor och andra privata organisationer. Adrienne Sörbom, professor på SCORE, undersöker deras inflytande och hemliga roll bakom kulisserna på detta globala toppmöte.

COP28 i Dubai är den 28:e årliga konferensen inom FN där världsledare samlas för att diskutera åtgärder mot klimatförändringar. Men det är inte endast en sammankomst för stater utan också företag, gräsrotsorganisationer och andra organisationer som tankesmedjor, forskningsstiftelser och branschorganisationer.

Det är de sistnämnda grupperna, som Adrienne Sörbom, professor på SCORE, kommer fokusera på när hon reser till klimattoppmötet i Förenade Arabemiraten.

– Mitt intresse är att förstå hur organisationer som tankesmedjor, företag, privata forskningsinstitut och andra försöker påverka förhandlingar vid ett COP-event, säger Adrienne Sörbom.

Forskningsprojekten 'Global Climate Change Governance and Private Diplomacy: The Case of Transnational Think Tanks' och 'Climate Policy and Non-State Diplomacy: Nordic Think Tanks', som hon bedriver med kollegor på SCORE, kommer att belysa rollen dessa organisationer spelar i utformningen av global klimatpolitik.

Varför är tankesmedjor viktiga att studera på just klimatområdet?

– Vi vet från tidigare forskning att den här typen av organisationer som vill påverka politik i bakgrunden är aktiva i globalt politiskt beslutsfattande. Vi tror att samma typ av aktiviteter pågår även i fråga om klimat. Vi kan se från tidigare deltagarlistor att dessa organisationer är där.

Adrienne Sörbom berättar att ett toppmöte så som COP28 utgör en väldigt bra arena för exempelvis tankesmedjor. Det är en sfär där tunga spelare befinner sig och man kan vara aktiv och utveckla viktiga relationer.

Finns det en slutsats att dra om inflytandet som tankesmedjor har under COP?

– Vi tror, baserat på tidigare forskning, att de kommer att försöka vara det som vi kallar ”privata diplomater”.

– Det innebär att de kommer att försöka agera som ambassadörer för vissa problem och lösningar. De kommer också att vara där som privata arrangörer av diskreta möten i bakgrunden.

När alla FN:s medlemsstater ska enas om vägen framåt i klimatfrågan finns stora utmaningar. Därför kan det vara praktiskt att icke-statliga aktörer är med och föreslår lösningar när läget låst mellan olika länder. Samtidigt är det inte några organisationer som väljare har röstat fram eller direkt kan utkräva något ansvar från.

Kan det finnas ett demokratiskt problem med tankesmedjors inflytande?

Adrienne Sörbom Fotograf: Juliana Wiklund

– Det finns en konflikt här mellan, å ena sidan, transparens och ansvarsutkrävande och, ä andra sidan effektivitet i förhandlingar.

– För dessa ”privata diplomater” kan vara användbara, de kan vara effektiva när du behöver hitta lösningar. Den typ av diskreta möten som dessa organisationer kan arrangera kan vara bra att ha. Kruxet är bara de här mötena kan inte synas offentligt, vilket är ett problem, sett ur ett demokratiskt perspektiv.

Adrienne Sörboms forskning kan hjälpa till att förstå en komplex dynamik där tankesmedjor och privata aktörer spelar en betydande roll i utformandet av global klimatpolitik. Hon kommer vara på plats i Dubai mellan den 29/11 och 13/12.