Lisen Schultz bland de mäktigaste kvinnorna i näringslivet

Hållbarhetsforskaren Lisen Schultz är en de mäktigaste kvinnorna i svenskt näringsliv, enligt Dagens Industri. Hon står bland annat bakom en utbildning för näringslivstoppar.

Lisen Schultz
Lisen Schultz är hållbarhetsforskare vid Stockholm Resilience Centre och en av de mäktigaste kvinnorna inom näringslivet. Foto: E-L. Jansson/Azote Library

Dagens Industri har publicerat sin lista för år 2024 över de 125 kvinnor som tidningen anser har störst makt att göra avtryck i det svenska näringslivet. Listan toppas av Helena Hedblom som är vd för Epiroc, som tillverkar utrusning för gruvor och infrastruktur. På listan radas namn på vd:ar och andra chefer inom näringslivet upp. Bland alla näringslivstopparna finns två forskare. På plats 83 finns Lisen Schultz, hållbarhetsforskare vid Stockholm Resilience Centre (SRC). På plats 27 finns Danica Kragic Jensfelt, professor på KTH (och medlem i det vetenskapliga rådet vid SRC).

Utbildning för toppar inom näringslivet

Lisen Schultz hamnar på listan för sitt arbete med den utbildning i hållbarhet för svenska toppar inom näringslivet hon varit med att starta och driver inom SRC. Sedan ”Executive program in resilience thinking” gavs första gången 2018 har ett 90-tal toppchefer som Jacob Wallenberg, Volvos vd Martin Lundstedt och styrelseproffset Mia Brunell Livfors gått utbildningen. Tillsammans med journalisten Erica Treijs har Lisen Schultz även givit ut boken ” Kursen:10 lektioner för ett hållbart näringsliv”.

Flera mäktiga kvinnor har gått utbildningen

Av de som hamnar på Dagens Industris lista över den mäktigaste kvinnorna 2024 har flera gått denna utbildning. Det gäller till exempel ettan Helena Hedblom, Helena Stjernholm (plats 4), Bodil Sonesson (plats 63), Magdalena Gerger (plats 73) Lotta Lyrå (plats 80) Annemarie Gardshol (plats 89) Carina Åkerström (plats 93) Charlotte Brogren (plats 105) och Ingrid Bonde (plats 125).

Hur känns det att hamna på listan?

– Hedrande såklart, och lite överraskande, för jag är ju forskare och inte företagsledare. Men jag tar placeringen som ett kvitto på att näringslivet tar resiliensforskningen på allvar, och att vi hittat en form där vår forskning kan nå fram till centrala beslutsfattare, säger Lisen Schultz.

Har er utbildning för näringslivstoppar givit resultat?

– Sedan starten 2018 har vi utbildat över 90 företagsledare. Under tiden har vi sett allt fler företag som sätter egna mål för utsläppsminskning i linje med Parisavtalet, debattartiklar där våra alumner efterfrågar politik som stödjer klimatomställningen, och nya samarbeten mellan företag för att skapa cirkulära flöden. Nu vill näringslivet hellre ha klimatomställning än klimatförändring. Samtidigt ser jag en ökad mognad i frågorna, där vi även kan diskutera vilken form av tillväxt som är rimlig på en planet med begränsade resurser och stressade ekosystem, och också hur vi ska driva en rättvis omställning för alla. Allt det här är förstås inte bara vår förtjänst, det är många som arbetar för en hållbar utveckling på vetenskaplig grund, men jag tror det spelar roll att högsta ledningen utvecklar en egen kompass i frågan, särskilt i turbulenta tider.

Utbildning för ordförande i fackförbund

Det senaste året har SRC genomfört en motsvarande utbildning för alla fackförbundsordföranden i Sverige.
– Tillsammans representerar de 3,5 miljoner medlemmar, och det har varit enormt lärorikt och inspirerande att diskutera fackens roll i omställningen. Vad gäller VD-programmet avslutas årets omgång nästa vecka, och sen ska vi ta omtag och lansera en uppdaterad version till hösten, med internationellt fokus. Jag tror att det finns fler ledare i Europa som behöver påfyllning av kunskap och inspiration, säger Lisen Schultz.

Läs även:
Executive program in resilience thinking https://executive.stockholmresilience.org/
 VD:ar ges verktyg för hållbarhetsarbete  https://www.su.se/arkiv-nyheter/nyheter-su-arkiv/vd-ar-ges-verktyg-f%C3%B6r-h%C3%A5llbarhetsarbete-1.437499
Fackens ledare går intensivkurs i rättvis klimatomställning https://www.su.se/nyheter/fackens-ledare-g%C3%A5r-intensivkurs-i-r%C3%A4ttvis-klimatomst%C3%A4llning-1.683938