Matematiker tilldelas Göran Gustafssonpriset

Alexander Berglund, docent i matematik vid Stockholms universitet, tilldelas årets Göran Gustafssonpris i matematik.

Göran Gustafssonprisen, som i år sammanlagt är på 33 miljoner kronor, tilldelas fem yngre framstående forskare inom lika många kategorier: kemi, fysik, medicin, matematik och molekylär biologi. Priset anses vara det främsta svenska priset till yngre forskare och delas ut av Kungliga Vetenskapsakademien, KVA.

Matematikpriset till Alexander Berglund

Alexander Berglund
Alexander Berglund.
Foto: Max Hedmark

2024 års Göran Gustafssonpris i matematik går till Alexander Berglund, docent i matematik vid Stockholms universitet ”för djupa och nyskapande arbeten inom algebraisk topologi och rationell homotopiteori”.

Enligt KVA har Alexander Berglund i sin forskning bevisat nya fundamentala resultat inom algebraisk topologi och använt dem för att lösa problem inom både algebra och geometri. Algebraisk topologi är en gren av matematiken där man försöker lösa geometriska problem genom att konstruera algebraiska modeller.

Övriga pristagare

Anna Överby Wernstedt, professor vid Institutionen för klinisk mikrobiologi vid Umeå universitet får priset i medicin
Vasili Hauryliuk, lektor i medicinsk biokemi vid Lunds universitet får priset i molekylär biologi
Sebastian Westenhoff, professor i biokemi vid Uppsala universitet får priset i kemi
Giovanni Volpe, professor i fysik vid Göteborgs universitet får priset i fysik

Göran Gustafssonpriserna

Göran Gustafssonprisen består av ett forskningsanslag på 6,3 miljoner kronor vardera, fördelat på tre år, och ett personligt pris på 300 000 kronor. Svenska universitet och högskolor nominerar kandidater, Kungl. Vetenskapsakademien granskar förslagen och pristagarna utses därefter av Göran Gustafssons Stiftelse för naturvetenskaplig och medicinsk forskning. Göran Gustafssonprisen har funnits sedan 1991. Stiftelsen tillkom 1989 efter en donation av entreprenören och affärsmannen Göran Gustafsson (1919–2003). Pristagarna ska vara som mest 45 år gamla och ha för avsikt att utföra merparten av sin forskning i Sverige.
Läs mer om priset och pristagarna