Nobel Prize Summit om planetens framtid

Mänskliga handlingar hotar motståndskraften och stabiliteten i jordens biosfär. Det får djupgående konsekvenser för våra civilisationer, skriver en internationell forskargrupp i en rapport inför Nobel Prize Summit, ett tre dagars digitalt evenemang i april där Nobelpristagare, forskare och ledare inom politik, konst och näringsliv möts för att diskutera planetens tillstånd i kölvattnet av covid-19-pandemin.

Nobel Prize Summit april 2021

Det är första gången som ett Nobel Prize Summit arrangeras och i fokus för mötet står två akuta frågor: Vad kan vi lära oss av den globala pandemin för att minska risken för framtida chocker? Och vad behöver vi göra under detta decennium för att världen ska slå in på en mer hållbar väg som skapar en bättre framtid för hela mänskligheten?
– De risker vi tar är häpnadsväckande. Vi är i början av vad som måste vara ett transformativt decennium. Nobel Prize Summit är verkligen det vetenskapliga sammanhang som ropar ”Vakna upp!”, säger Johan Rockström, chef för Potsdam Institute for Climate Impact Research och medförfattare till rapporten som sammanfattar ny forskning kring omfattningen av mänsklig aktivitet på jorden. Rapporten slår bland annat fast att ”Mänskligheten nu är den dominerande förändringskraften på planeten Jorden.”
– Under en enda livstid, från 1950-talet och framåt, har vi grovt förenklat biosfären, ett system som har utvecklats under 3,8 miljarder år. Nu dominerar bara några få växter och djur marken och haven, säger huvudförfattaren Carl Folke, chef för Beijerinstitutet för ekologisk ekonomi och ordförande för Stockholm Resilience Centre vid Stockholms universitet.
Nobel Prize Summit kommer att ta upp tre teman: att bekämpa klimatförändringar och förlusten av biologisk mångfald, att minska ojämlikheten och att utveckla teknik med förmågan att förändra vårt sätt att leva och arbeta. Bland gästerna finns Al Gore, Dalai Lama, Anthony Fauci och ungdomsaktivisten Xiye Bastida.

Nobel Prize Summit äger rum digitalt den 26–28 april och är gratis och öppet för allmänheten. Nobelstiftelsen är värd för evenemanget som organiseras av den amerikanska vetenskapsakademin i samarbete med Potsdam Institute for Climate Impact Research, Stockholm Resilience Center och Beijerinstitutet för ekologisk ekonomi.

Nobel Prize Summit

Introducing the Nobel Prize Summit ‘Our Planet, Our Future’

Rapporten “Our future in the Anthropocene biosphere” publiceras i aprilnumret av tidskriften Ambio, en tvärvetenskaplig, engelskspråkig tidskrift utgiven av Kungl. Vetenskapsakademien.

Pressmeddelande: Major “State of the Planet” report published in advance of first Nobel Prize Summit April 2021