Nu startar Sveriges första nationella medborgarråd om klimatet

Hur bör Sverige sänka utsläppen i enlighet med Parisavtalet? Den frågan ska Sveriges första nationella medborgarråd om klimatet ta sig an under våren. Med start 9-10 mars samlas 60 slumpvis utvalda personer från hela landet i Stockholm för medborgarrådets första träff.

Tim Daw blir filmad
Tim Daw på presskonferens. Foto: Johannes Ernstberger, SRC.

Syftet med medborgarrådet är att låta en grupp slumpvis utvalda medborgare komma fram till genomtänkta och välinformerade förslag på hur Sverige kan ta sitt ansvar för att uppnå målen i Parisavtalet. Ambitionen är att medborgarrådet ska berika och nyansera den offentliga och politiska debatten om klimatfrågor.

Medborgarrådets deltagare har rekryterats genom ett ”demokratiskt lotteri”. En inbjudan skickades ut till 7 000 personer baserade på uppgifter från Statens personadressregister (SPAR). Nästan 500 mottagare anmälde intresse för att vara med. Av dessa valdes 60 ut med hjälp av en algoritm för att spegla det svenska samhället.

– Jag är väldigt glad att så många var intresserade av att vara med i medborgarrådet. Det tyder på ett stort engagemang, vilket bäddar för värdefulla diskussioner där olika erfarenheter och perspektiv möts, säger Tim Daw, hållbarhetsforskare vid Stockholm Resilience Centre vid Stockholms universitet och projektledare för medborgarrådet.

Deltagarna kommer att diskutera, lära av varandra och ta ställning till olika argument. Till stöd har de några av Sveriges främsta forskare och experter, som kommer att presentera sina kunskapsområden. I slutet av maj presenterar medborgarrådet sina framröstade förslag. Riksdagspartiernas klimatpolitiska talespersoner kommer att bjudas in att ta del av förslagen.

Medborgarrådet – en del av FAIRTRANS

Medborgarrådet är en del av forskningsprogrammet FAIRTRANS, som studerar en effektiv och rättvis klimatomställning i Sverige genom samverkan mellan forskning och civilsamhällesorganisationer. Programmet genomförs i samarbete mellan Stockholms universitet, Högskolan i Gävle, Uppsala universitet, Lunds universitet och IVL Svenska Miljöinstitutet. Fairtrans finansieras av Mistra och Formas.

Information om medborgarrådet om klimatet finns på medborgarradomklimatet.se