Ny studie undersöker välfärdsstatens roll i skyddet mot fattigdom till följd av miljöskatter

Hur klimatomställningen kan genomföras utifrån ett rättviseperspektiv är en fråga som diskuteras alltmer. En ny studie från Stockholms universitet visar hur välfärdsstaten skyddar hushållen från att drabbas av fattigdom till följd av miljöskatter kopplade till konsumtion.

Foto: Wolfilser/Mostphotos

Studien undersöker om socialpolitiken utgör ett skyddsnät för hushållen när de konfronteras med miljöskatter. Ersättningsnivåerna inom socialförsäkringssystemet och storleken på det behovsprövade försörjningsstödet (tidigare socialbidrag) är i fokus för analysen.

Genom att lägga till miljöskatter i European Union Statistics on Income and Living Conditions (EU-SILC) möjliggör studien en djupgående analys av de fördelningspolitiska effekterna av länders miljöpolitik. Resultaten från jämförande analyser av 26 europeiska länder visar att välfärdsstaten skyddar hushållen från inkomstfattigdom till följd av miljöskatter.

Bild på Kenneth Nelson.
Kenneth Nelson. Foto: Privat

– Vår forskning visar tydligt att välfärdsstaten spelar en avgörande roll i att skydda hushåll från de negativa effekterna av miljöskatter, särskilt när det kommer till att förhindra fattigdom till följd av ökade kostnader för el och olika typer av bränslen, säger Kenneth Nelson, professor i sociologi vid Institutet för social forskning på Stockholms universitet.

Miljöskatter och klimatpolitik har länge ifrågasatts för att ha en regressiv fördelningsprofil och att de därmed riskerar att tynga redan ekonomiskt svaga hushåll. Utan en ambitiös socialpolitik kan dessa skatter öka fattigdomsrisken och skapa mindre socialt hållbara samhällen, vilken i förlängningen kan försena klimatomställningen.

– Denna studie är ett viktigt steg mot att förstå hur välfärdsstaten kan användas som ett verktyg för att mildra de ojämlikheter och orättvisor som uppstår till följd av kampen mot klimatförändringarna, tillägger Kenneth Nelson.

Studien publicerades i tidskriften Global Social Policy den 27 december och är en del i ett forskningsprojekt där Kenneth Nelson, Arvid Lindh och Pär Dalén ingår, samtliga vid Institutet för social forskning.

Läs studien ”Social sustainability in the decarbonized welfare state: Social policy as a buffer against poverty related to environmental taxes “ i sin helhet

Kenneth Nelsons kontaktuppgifter