Nyfiken på Östersjön? Dyk ner i Östersjöcentrums nya lektionsbank!

För den som vill utforska vårt unika innanhav finns nu ett alldeles nytt, forskningsbaserat pedagogiskt material från Stockholms universitet: Lektionsbanken om Östersjön.

Tre personer och en skål med grön vätska
Försök att få ”torskäggen” att sväva. Foto: Sam Peterson, Naturum Vattenriket

Materialet är särskilt framtaget för gymnasie- och högstadielärare, som vill undervisa om hav och hållbar utveckling. Men där finns mycket att hämta för alla som är nyfikna på Östersjön och havet som livsmiljö, och hur vi människor påverkar.

Allt finns tillgängligt online på Lektionsbanken om Östersjön.

Havets utveckling och unika livsmiljö

Östersjön är ett ungt hav, som växlat mellan att vara insjö och Atlantvik flera gånger de senaste 15 000 åren. I animationen om Östersjöns utveckling från istid till nutid kan du se hur det har gått till. I faktaunderlaget om Östersjöns geografi och historia finns allt du behöver veta om vad som gör Östersjön till ett så speciellt – och känsligt – hav.
I delen om ekologi och biologisk mångfald kan du botanisera bland Östersjöns livsmiljöer och få reda på hur det biologiska livet anpassat sig till Östersjöns unika miljö, som inte finns någon annanstans på jorden.

Spel och enkla labbar

I lektionsbanken tredje del finns allt du behöver veta om övergödning – med ett escape room-inspirerat spel, där deltagarna själva får rädda en skärgårdsvik från övergödning. Lektionsbanken är full av enkla labbar och övningar, som du kan göra på egen hand, med kollegor, vänner eller familj. Ingen avancerad utrustning krävs. Det kan räcka med vatten, salt, karamellfärg och lite tångkaviar, för att till exempel skapa en Östersjöskiktning och försöka få ”äggen att sväva”, som torskarna vid sin lek i Östersjöns djupbassänger.
Eller testa en av de digitala övningarna, där du kan utforska hur Östersjön sett ut under olika tidsperioder, eller utforska havsbotten både inne i Östersjön och ute i världshavet med forskarnas batymetriska karta.
I Lektionsbanken om Östersjön finns också en fin kortfilm, där du får följa med under ytan och upptäcka livet där.

Universitetets havsforskare

Forskare från Östersjöcentrum och flera institutioner vid Stockholms universitet har medverkat i produktionen av det nya materialet, som också kan nås från Skolverkets webbsida om lärande för hållbar utveckling.

Direktlänkar

Lektionsbanken om Östersjön
Östersjöns utveckling från istid till nutid
Östersjöns geografi och historia