Nyfikna gymnasieelever besökte Saco-mässan

– Det är hela tiden många som kommer fram och pratar med oss och det blir ofta bra samtal, sa studie- och karriärvägledaren Jonas Medin som fanns på plats i Stockholms universitets monter på Saco-mässan.

– Besökarna frågar om allt möjligt men det är några ämnen som sticker ut, till exempel kriminologi, psykologi och juridik. Och så är det en hel del som vill bli lärare, berättade Jonas.

Studenter delade tips och kunskaper

Saco Studentmässa är Sveriges största yrkes- och utbildningsmässa för personer som ska välja eftergymnasial utbildning och den ägde rum på Stockholmsmässan i Älvsjö den 27–29 november. Utöver studie- och karriärvägledare och annan personal bemannades Stockholms universitets monter av ett antal studenter som delade med sig av kunskaper och tips till gymnasieelever och andra besökare.

Studenten Torkel Gure pratar med besökaren Gabriella Brito Foto: Karin Persson
Studenten Torkel Gure pratar med besökaren Gabriella Brito.

Intresserade av att bli lärare

Sistaårseleverna Hajar och Martin från Grillska gymnasiet tillhörde de som var nyfikna på lärarutbildningar.
– Jag går "Barn och fritid" nu och skulle gärna vilja bli lärare för årskurs 4-6, sa Martin. Den åldern känns helt rätt för mig.
Hajar var mer inställd på gymnasiet.
– Jag skulle trivas med att jobba med folk som är lite äldre och mer mogna, sa hon. Ett ämne jag funderar på att undervisa i är filosofi.
De var båda inställda på att en lärarutbildning innehåller både teori och praktik och att studierna kan vara svåra mellan varven.
– Det handlar nog mycket om att vara i skolan och lära sig. Sedan mot slutet av utbildningen så blir det även praktik, sa Hajar.
Kompisen Najma underströk hur viktigt hon tycker att läraryrket är.
– Det handlar ju om att föra vidare kunskaper till de som är vår framtid.

Juridikstudenterna Omar och Miyase Foto: Karin Persson
Juridikstudenterna Miyase och Omar.

Slå hål på fördomar

Juridikstudenterna Omar och Miyase deltog för att prata om juridik och för att slå hål på fördomar om hur en typisk juridikstudent är. De berättade att juristprogrammet sedan 2002 ingår i det så kallade mångfaldsprojektet som syftar till att öka mångfalden i utbildningen.
– Juridiken ska spegla samhället i stort, det är verkligen viktigt, sa Omar.
– Jag är själv ett exempel på en juridikstudent som inte kommer från en akademikerfamilj eller en släkt där många är jurister, berättade Miyase. Det är roligt att vara här och prata med gymnasieelever. De kan ju vara ens framtida kollegor.
Under mässan gav Stockholms universitet även en rad seminarier på olika teman. Besökarna fick smakprov på ämnen som Hollywoodfysik och språkstudier och erbjöds allmän information om vad det innebär att studera vid Stockholms universitet.

Text och bild: Karin Persson