Flest vill helst till SU

När anmälan till höstterminen stängde vid midnatt den 15 april hade 82 016 personer anmält sig till utbildningar vid Stockholms universitet. Det är en ökning med 5,6 procent jämfört med förra året. Sett till totalt antal förstahandssökande kom Stockholms universitet på första plats, följt av Uppsala universitet.

I hela landet ökade antalet sökande med åtta procent jämfört med höstterminen 2023. Nära 406 000 personer har sökt utbildning vid något av Sveriges lärosäten i år.

Läs mer på UHR:s hemsida

Mest sökta program vid SU

Mest sökta program vid Stockholms universitet är i vanlig ordning Juristprogrammet med drygt 7000 sökande, följt av Psykologprogrammet, Kandidatprogrammet i företagsekonomi, Socionomprogrammet och Kandidatprogrammet i kriminologi.

Två glada studenter i vårsolen på ett blåsigt campus.
Foto: Jens Olof Lasthein

Mest sökta kurser vid SU

Stockholms universitets mest sökta fristående kurs är Kriminologi (Distans) I med nästan 2800 sökande, följt av Företagsekonomi I kurspaket, Kriminologi I, Psykologi I – kurspaket samt Kommunikation, ledarskap och hälsa.

Har du sökt utbildning vid Stockholms universitet?

Här kan du läsa mer om vad som händer från att du anmäler dig till du får ditt antagningsbesked:

Från anmälan till antagning