Sammanfallande kriser tecken på evolutionära fällor

Mänskligheten riskerar att fastna i flera skadliga evolutionära återvändsgränder, däribland tröskeleffekter för klimatet, felanvänd artificiell intelligens, kemiska föroreningar och ökad spridning av smittsamma sjukdomar. Det visar en ny forskningsrapport från Stockholm Resilience Centre vid Stockholms universitet.

Man springer i solnedgång genom trasigt nät
Polykriser, en kombination av flera samtidiga globala kriser, är resultatet av evolutionära fällor, enligt den nya studien. Foto: ozgurdonmaz via Canva.

– Människan är otroligt kreativ som art. Vi är kapabla att uppfinna lösningar och anpassa oss till många olika omständigheter och kan dessutom samarbeta över förvånansvärt stora områden. Men dessa färdigheter har även oavsiktliga följder. Enkelt uttryckt skulle man kunna säga att den mänskliga arten har varit för framgångsrik och, i vissa fall, för smart för sitt eget bästa, säger Peter Søgaard Jørgensen, forskare på Stockholm Resilience Centre vid Stockholms universitet och Kungliga Vetenskapsakademien.

Sammanfallande kriser en polykris

Enligt forskarna bakom studien är ett av de synliga tecknen att globala kriser som coronapandemin, de pågående klimatförändringarna, väpnade konflikter och mat- och finanskriser har börjat infalla samtidigt, i något som forskare kallar för en polykris.

– För att bryta trenden behöver människor nu bland annat bli mer medvetna om de egna möjligheterna att påverka vår gemensamma framtid, säger Peter Søgaard Jørgensen, forskare på Stockholm Resilience Centre vid Stockholms universitet och Kungliga Vetenskapsakademien.

Studien, som publicerats som del i en större utvärdering i den brittiska vetenskapliga tidskriften Philosphical Transactions of the Royal Society B, samlar bland annat insikter om hur antropocen, eller människans tidsålder, har utvecklats och hur global hållbarhet kan fortsätta att utvecklas i framtiden.

Fällor resultat av tidigare framgång

Insikterna kommer från ett brett spektrum av forskningsämnen inom allt från natur- och samhällsvetenskap till humaniora. Bland annat visar studien att mänskligheten kan fasta i så kallade evolutionära fällor, eller återvändsgränder, som uppstår utifrån tidigare framgångsrika innovationer. I en första kartläggning kunde forskarna identifiera fjorton stycken. Till exempel kopplade till effektivisering av jordbrukssystem, ökad ekonomisk tillväxt som inte medför fördelar för människor och miljön, instabilitet inom globala samarbeten, tröskeleffekter för klimatet, och artificiell intelligens.

– Evolutionära fällor är ett vedertaget koncept inom djurriket. Till exempel är många insekter attraherade av ljus, vilket är en evolutionärt inbyggd mekanism, men som kan vara dödlig i vår moderna värld. På samma sätt tenderar mänskligheten att utsätta sig för risker genom sitt sätt att svara på nya fenomen, förklarar Peter Søgaard Jørgensen.

Läs mer på SRC: New research maps 14 potential evolutionary dead ends for humanity and ways to avoid them

Här finns studien Evolution of the polycrisis: Anthropocene traps that challenge global sustainability