Stockholms universitet

Sommarforskarskola för unga ger kunskap om forskarlivet

Just nu pågår sommarforskarskolan Rays – Research Academy for Young Scientists – och några av eleverna i programmet genomför sina forskningsprojekt tillsammans med doktorander vid Stockholms universitet. Rays riktar sig till elever som läser andra året på gymnasiet och som har ett brinnande intresse för naturvetenskap, teknik eller matematik.

 

Halvibild på Johannes Lahnsteiner och Josefin Dejeborn Holmes stårende framför en whiteboard
Johannes Lahnsteiner är forskare inom teoretisk fysik och nu i sommarforskarskolan är han mentor för Josefin Dejeborn Holmes, gymnasieelev från Kalmar. Foto: Erica Magnusson

Forskarskolan pågår i fyra veckor och under två av dem forskar gymnasieeleverna tillsammans med forskare och doktorander vid Stockholms universitet. En av dem som deltar från SU är Johannes Lahnsteiner från Österrike, forskare inom teoretisk fysik på Nordita, Nordiska institutet för teoretisk fysik. Han är mentor för Josefin Dejeborn Holmes som till hösten börjar sitt tredje år på Naturvetenskapsprogrammet på Calmare internationella skola i Kalmar. 

Från matriser till teleportation

Josefin och Johannes arbetar med ett projekt som har titeln ”Quantum Computation – från matriser till teleportation”. De har gått igenom de teoretiska grundläggande principerna kring kvantmekanik och hur information processas, och Josefin känner att hon hamnat rätt.

– Just teoretisk forskning verkar passa mig väldigt bra. Det är inget experiment man behöver förhålla sig till utan här handlar det om teori och då har man mer frihet i sitt arbete, förklarar hon. Jag har nog alltid vetat att jag ska göra något inom naturvetenskap och de senaste åren har jag blivit allt mer lockad av universitetsvärlden. Och nu när jag är här känner jag att det lockar ännu mer! 

Upplägget ser ut så att Johannes förser Josefin med texter om kvantberäkningar och kvantfysik som hon ska läsa, sen får hon övningar som knyter an till texterna. Hon arbetar självständigt med dem och en gång om dagen träffas de för att diskutera hennes framsteg och arbeta med beräkningarna.

Johannes och Josefin i halvbild med ryggen mot kameran
Projektet som Johannes och Josefin arbetar med i sommarforskarskolan har titeln ”Quantum Computation – från matriser till teleportation”. Foto: Erica Magnusson

Att det blev just fysik var ett medvetet val för Josefin, eftersom det är ett av hennes starkaste ämnen i skolan och det hon tycker är mest intressant.

– Hela världen är ju egentligen uppbyggt av fysik – så det är oerhört spännande! Jag kunde mycket i ämnet sen innan, men det har varit värdefullt att få en inblick i forskningsvärlden, att lyssna på föreläsningar här och se hur forskarna arbetar i vardagen. Det är väldigt lärorikt att vara här och jag får en bra inblick i hur det är att vara forskare. Det är fascinerande att gå omkring och se och höra alla diskussioner som pågår mellan forskarna när de gör beräkningar och pratar om sin forskning, säger Josefin. 

Mentorskapet utvecklande på flera sätt

Till vardags är Johannes både lärare och forskare på Stockholms universitet. Hans forskning går, enkelt förklarat, ut på att skapa matematiska modeller av verkligheten för att försöka förklara de fenomen vi upplever i universum. Det kan till exempel vara frågor som ”varför är himlen blå”, ”vad händer om ett rymdskepp närmar sig solen?” och ”varför är vissa material genomskinliga och andra inte?”. När han fick frågan om att vara mentor på sommarforskarskolan blev han direkt intresserad eftersom han tycker om att undervisa.

– Rollen som mentor ger mig möjligheten att prata om och förklara mycket av det jag brinner för, säger Johannes. Studenter som Josefin gör mig motiverad att fortsätta att undervisa. Det är också ett sätt att ge tillbaka till samhället all kunskap jag får som forskare. Min förhoppning är också att Josefin vill ta över stafettpinnen att sprida nyfikenhet, intresse och kunskap om naturvetenskapliga ämnen! 

Johannes säger också att han är imponerad av Josefins förkunskaper.

– Josefin är intresserad, intelligent och motiverad. Varje gång jag förklarar något för henne så är hon snabb på att förstå vad det handlar om och ställer relevanta följdfrågor. Hon har verkligen överträffat mina förväntningar på vilken kunskapsnivå en gymnasieelev har, säger Johannes.

Josefin Dejeborn Holmes står framför whiteboard och visar sina beräkningar
Josefin Dejeborn Holmes får texter och övningsuppgifter av Johannes. Hon arbetar självständigt med dem och en gång om dagen träffas de för att diskutera hennes framsteg och jobba vidare med beräkningarna. Foto: Erica Magnusson

Forskarlivet lockar

Förutom att arbeta med matematiska beräkningar inom kvantfysik försöker Johannes även visa Josefin hur livet på ett forskningscenter fungerar och det Josefin sett hittills har gett mersmak.

– Alla jag träffat har varit så trevliga och engagerade. Det verkar finnas en frihet i att arbeta som forskare och att det öppnar upp för många olika möjligheter i framtiden. Och tiden här, att få jobba i det här projektet, har ökat mitt intresse för fysik ännu mer – så det är nog mycket möjligt att det blir det i framtiden, säger Josefin. 

Kort om Rays sommarforskarskola

Sommarforskarskolan riktar sig till elever som läser andra året på gymnasiet och som har ett brinnande intresse för naturvetenskap, teknik och matematik. Målet med forskarskolan är att Sverige en dag ska bli världsledande inom forskning. 

Från Stockholms universitet deltar forskare från bland annat Nordiska institutet för teoretisk fysik, Institutionen för geologiska vetenskaper, Fysikum, Institutionen för biokemi och biofysik och Matematiska institutionen.  

Här kan du läsa mer om Rays sommarforskarskola.