Stockholms nya campusområde Albano invigt

Efter åtta års byggande har campusområdet Albano nu fått sin officiella invigning. Efter invigningsceremonin bjöds det på ett fullspäckat program under flera dagar.

Från vänster: Disa Ahlbom-Berg, Niklas Carlbaum, Stefan Sandberg, Anna Kinberg Batra, Karin Wanngård, Caroline Arehult, Anders Söderholm och Astrid Söderbergh Widding. Foto: Nils Petter Nilsson.

Hundratals personer slöt upp när Albano invigdes vid en ceremoni med tal på campusområdet.

– Vi kan glädjas åt Albano och den utveckling det betyder för våra studenter och lärare, med nya utbildnings- och forskningsmiljöer, nya mötesplatser och möjligheter – för våra universitet och för Stockholm, i omvärlden och i framtiden, sade Astrid Söderbergh Widding, rektor vid Stockholms universitet.

Under invigningsdagen talade rektor Astrid Söderbergh Widding, Anders Söderholm, rektor KTH, borgarrådet Karin Wanngård och landshövding Anna Kinberg Batra, Stefan Sandberg, VD Svenska bostäder, Caroline Arehult, VD Akademiska hus, samt Disa Ahlblom-Berg, ordförande Stockholms universitets studentkår, och Niklas Carlbaum, kårordförande KTH. Efteråt gick talarna till den ek som planteras vid byggstarten för åtta år sedan och vattnade tillsammans jorden under trädet.

Invigning av klimatkonstverket Future Island

Arkitekterna Eva Pfannes, Sylvain Hartenberg och konstnären Marjetica Potrč har arbetat med Konstprojektet Future Island. Konstverket är tänkt att gestalta klimatförändringar genom att ö-landskapet, som är byggt i sten, är uppdelat i två zoner: en varm zon i norr och en kall zon i söder med fem graders värmeskillnad.

Från vänster: Arkitekterna Sylvain Hartenberg och Eva Pfannes, samt konstnären Marjetica Potrč. Foto: Nils Petter Nilsson.

Konstnärerna har varit i kontakt med forskare knutna till Bolincentret för klimatforskning vid Stockholms universitet. Anledningen är att de givit projektet en anknytning till den forskning som finns vid universitetet. En av de personer som konstnärerna har haft samarbete med är Sara Cousins, professor i naturgeografi och prefekt vid Institutionen för naturgeografi.

– Att se det här i verkliga livet, att faktiskt kunna röra vid stenarna och se utvecklingen är verkligen superspännande – och att också uttrycka vår forskning som en konstform, sade Sara Cousins.

Albano Talks och Bakom kulisserna

Under dagarna arrangerades även Albano Talks som kunde avnjutas på plats av en vetgirig publik. Professorer och forskare från en mängd olika institutioner fick alla tio minuter var att presentera de senaste rönen från sitt expertisområde på plats i restaurangen Proviant och i den nya trappan mellan föreläsningssalarna.

Vitt skilda ämnen hann avhandlas. Besökaren fick bland annat lära sig om blåmusslor som kan vara en viktig pusselbit i kampen mot klimatkrisen och hur VR-teknologi kan bota fobier.

Guidade vandringar bakom kulisserna erbjöds i några av de mest spännande universitetslokalerna och forskarmiljöerna på området tex sömn-, lukt-, ljudlabb och psykologiska kliniken.

På kunskapstorget presenterar institutioner och centra sina verksamheter i varsin station. Foto: Ingmarie Andersson.

Bostäder på campusområdet

På plats fanns även Disa Ahlblom-Berg, ordförande för Stockholms universitets studentkår. I sitt tal lyfte hon initiativet till att bygga bostäder, i samband med upprättandet av campusområdet, som en föregångare – och ser gärna likande exempel i framtiden.

– Bostäder måste vara en naturlig del av ett campusområde, och något vi behöver tänka på i framtiden när vi bygger ut lärosäten, sade Disa Ahlblom-Berg.

I sitt tal framförde Disa Ahlblom-Berg, ordförande Stockholms universitets studentkår, vikten av att bygga bostäder i samband med upprättandet av campusområden. Foto: Nils Petter Nilsson.

Se sändningar i efterhand

Du ser ett axplock av sändningarna från invigningen i efterhand på su.se/albanoinvigning

Om campusområdet Albano

• Från början var området ett industriområde vid Roslagsvägen har genom en mångmiljardsatsning förvandlats till en levande stadsdel med universitetslokaler, bostäder, grönytor och restauranger.
  • Byggstarten var i november 2015. Nu står 70 000 kvadratmeter nya universitetslokaler klara, för att möta Stockholms universitets och KTH:s behov av moderna lokaler för framstående högre utbildning och forskning.
  • På området har 1 000 student- och forskarbostäder byggts som nu står inflyttningsklara.
  • Albano är det första klimatsmarta campusområdet i Sverige som har miljöcertifierats enligt Citylab, något som gör området till en förebild inom hållbart stadsbyggande.
  • Flera insatser har gjorts, bland annat har nya vattensystem skapats som tar hand om dagvatten samt att utemiljöerna har utformats så att de stärker spridningsvägarna för växter och djur.