Stockholms universitet beviljas två excellenscenter

Studier av mörk materia och av globalt samarbete står i fokus för de två excellenscenter som Stockholms universitet beviljas av Vetenskapsrådet. Språkforskare vid universitetet är även del i ett nytt center vid Uppsala universitet.

Ariel Goobar och Jonas Tallberg
Ariel Goobar (vänster) ska leda ett center om mörk materia och mörk energi. Jonas Tallberg ska leda ett center för forskning om globalt samarbete. Foto: Adam af Ekenstam och Niklas Björling

Efter att en internationell panel bedömt de 124 ansökningar som kom in har Vetenskapsrådet beslutat att finansiera 15 forskningsmiljöer i utlysningen för excellenscenter.Varje forskningsmiljö kommer att få 4–6 miljoner kronor per år under fem år, och planen är att ge möjlighet till ytterligare fem års finansiering efter utvärdering. Medlen ska gå till långsiktiga programverksamheter där forskare från olika discipliner samlas kring ett tema eller en frågeställning.

Två av de excellenscenter som beviljas finansiering finns vid Stockholms universitet. Det ena är EDUCATE: Excellence Dark Universe Centre and Technology Enabler, med professor Ariel Goobar vid Fysikum som huvudsökande. Det andra centret är Stockholm Center on Global Governance (SCGG) som leds av professor Jonas Tallberg vid Statsvetenskapliga institutionen.

Excellenscenter om mörk materia och mörk energi

EDUCATE: Excellence Dark Universe Centre and Technology Enabler, med professor Ariel Goobar vid Fysikum som huvudsökande beviljas närmare 30 miljoner kronor. Medsökande är Jon Gudmundsson, Timothy Linden och Hiranya Peiris vid Fysikum samt Christian Ohm vid KTH. Andra nyckelpersoner blir Sara Strandberg, Jens Jasche och Christophe Clement. Centret ska organiseras inom Oskar Kleincentret, som ligger under Stockholms universitet och KTH.

– Trots att mörk materia och mörk energi tillsammans utgör 95 procent av den kosmiska sammansättningen vet vi ännu inget om dess natur. Gåtan om universums mörka sida är utan tvekan bland de mest fascinerande vetenskapliga frågorna vi står inför, säger Ariel Goobar.

Inom de närmaste åren ska nya känsliga partikeldetektorerna byggas och banbrytande astronomiska observationsprogram utföras. Den nya generationen av instrument kräver avancerad analysteknik för att ta itu med volymen och komplexiteten av datamängden. Stor tyngdpunkt kommer således att läggas på att ta fram nya algoritmer och maskininlärningstekniker för att optimera inhämtandet av ny kunskap.

Planer finns att starta en dedikerad gren av doktorandprogrammet i centrets regi, så att studenter kan tränas och utveckla nödvändiga färdigheter för optimalt utnyttjande av de kommande observationerna.

– Genom ett besöksprogram av ledande internationella experter kommer vi att kunna erbjuda en utbildning i världsklass. Vi är även måna om växelverkan med representanter från näringslivet, specifikt från högteknologiska företag. Det är vår ambition att samspelet med industrin ska leda till en korsbefruktning mellan banbrytande grundforskning och de mest avancerade industriella tillämpningarna, säger Ariel Goobar.

Excellenscenter om globalt samarbete

Stockholm Center on Global Governance (SCGG) leds av professor Jonas Tallberg vid Statsvetenskapliga institutionen och tilldelas drygt 28 miljoner kronor. Det är ett tvärvetenskapligt centrum där de medsökande är professorerna Lisa Dellmuth (Institutionen för ekonomisk historia och internationella relationer och som även är biträdande ledare för centret), Mark Klamberg (Juridiska institutionen), Torun Lindholm Öjmyr (Psykologiska institutionen) och Aryo Makko (Historiska institutionen).

– Excellensanslaget gör det möjligt för oss att etablera Stockholm Center on Global Governance (SCGG) och därmed vidareutveckla den redan starka forskningsmiljön vid Stockholms universitet i frågor om globalt samarbete, säger Jonas Tallberg.

Ett centralt tema för forskningen vid centret kommer att vara frågan om varför, hur och med vilka konsekvenser som globalt samarbete utmanas av aktörer som auktoritära stater och populistiska ledare. Centrets kommer att vara aktivt inom forskning, utbildning och samverkan med det omgivande samhället, inklusive omfattande program för seminarier, workshops och gästforskare.

– Genom etableringen av SCGG skapas en unik tvärvetenskaplig miljö vid den internationella forskningsfronten och norra Europas första centrum för studiet av globalt samarbete, säger Jonas Tallberg.

Läs även Excellenscenter kring globalt samarbete

Forskning om människans historia senaste 10 000 åren

Jenny Larsson
Jenny Larsson Foto: Niklas Björling

Jenny Larsson, professor i baltiska språk vid Stockholms universitet är medsökande för ett excellenscentrum vid Uppsala universitet som beviljas stöd av Vetenskapsrådet. Det rör sig om Center for the Human Past, som leds av professor Mattias Jacobsson. Här ska forskare inom genetik, arkeologi och språkvetenskap forska om människans förhistoria, kultur och språk de senaste 10 000 tusen åren.

Läs mer på Vetenskapsrådet webb