Stockholms universitet söker rektor

Nu finns annonsen ute om att Stockholms universitet söker ny rektor från februari 2025. Studenter och medarbetare kan fram till den 15 mars nominera kandidater.

Foto: Ingmarie Andersson/Stockholms universitet

Enligt högskoleförordningen är det regeringen som utser rektorer för svenska lärosäten efter förslag från lärosätenas styrelser. Anställningen för en rektor är sex år, och den får förnyas högst två gånger om vardera tre år.

Rektor Astrid Söderbergh Widdings förordnande går ut den sista januari 2025 och processen med att utse hennes efterträdare pågår. En rekryteringsgrupp håller i det löpande arbetet.

Nu har rekryteringsgruppen tagit fram en kravprofil med de kvalifikationer som efterfrågas för rektor för Stockholms universitet. Bland annat ska rektor vara professor med dokumenterad erfarenhet av att bedriva, leda och utveckla forskning, utbildning och handledning av hög internationell kvalitet. Sista dag för ansökan är den 15 mars.

Under våren kommer rekryteringsgruppen att genomföra intervjuer och välja ut vilken eller vilka kandidater som ska presenteras för Stockholms universitets hörandeförsamling som representerar lärare, övriga anställda och studenter. När rekryteringsgruppen har fått hörandeförsamlingens yttrande om kandidaten eller kandidaterna lämnar de sitt förslag på rektor till universitetsstyrelsen som beslutar om förslaget. Målet är att universitetsstyrelsen ska fatta beslut om förslag till ny rektor senast i september 2024.

Se annonsen: su.se/nyrektor
Läs mer om att nominera kandidater.