Stockholms universitet värd för internationell konferens inom biofysik

Konferensen, som samlar över 1 000 internationella forskare, pågår denna vecka i Aula Magna och belyser grundläggande forskningsrön inom området biofysik.

Aula Magna
Aula Magna. Foto: Agneta Hollström
Lena Mäler
Lena Mäler, professor i biokemi. Foto: Sören Andersson

– Biofysik är ett mycket brett forskningsfält som kombinerar fysik, kemi och biologi för att kunna svara på grundläggande biologiska föreställningar. Det säger Lena Mäler, professor i biokemi och en av arrangörerna vid Stockholms universitetet.

Inledningstalar gör David Julius, professor vid University of California San Fransisco. 2021 fick han Nobelpriset i fysiologi eller medicin för upptäckten av receptorer för temperatur och beröring, och hur dessa sinnesintryck översätts till nervsignaler.

Konferensen anordnas av European Biophysical Societies’ Association, EBSA.

– Konferensen har planerats i över tre år och är den första EBSA-konferensen som hålls i Skandinavien. Det är mycket glädjande att ha möjligheten att arrangera den vid Stockholms universitet, säger Lena Mäler.

I organisationskommittén deltog Maria Sunnerhagen, professor vid Linköpings universitet, Erik Lindahl, professor vid Stockholms universitet, Lena Mäler, professor vid Stockholms universitet, Pål Stenmark, professor vid Stockholms universitet, och Jerker Widengren, professor vid Kungliga Tekniska Högskolan.

Läs mer på konferensens webbplats