Stockholms universitet

Studenthuset fyller tio år

I september 2023 är det exakt tio år sedan studenternas eget hus, Studenthuset på campus Frescati invigdes. Här kan studenterna sitta och plugga, få stöd och service via Infocenter, gå på kårpub och mycket annat.

– Jag minns själv när jag var student och satt och pluggade här, berättar Disa Ahlblom-Berg, ordförande för Stockholms universitets studentkår (SUS). Jag brukade sätta mig på en av de läsplatser där man har utsikt mot skogen.

Två studenter pluggar på läsplatser i Studenthuset.
I Studenthuset finns läsplatser med skog och grönska utanför fönstret. Foto: Karin Persson
 

Läsplatser och kårexpedition

Det finns 350 läsplatser i Studenthuset, flera av dem bestående av en bekväm fåtölj i grönt, turkost eller lila. Andra platser utgörs av en stol vid ett bord.

Disa Ahlbom-Berg framför kårexpeditionen.
Disa Ahlblom-Berg framför SUS kårexpedition i Studenthuset. Foto: Karin Persson

Som kårordförande sitter Disa Ahlblom-Berg nu för tiden framför ett skrivbord på första våningen i Studenthuset. Här har SUS sina lokaler och kontor och här finns även kårexpeditionen dit studenter kan vända sig med frågor som rör medlemskap och annat kårrelaterat. 

Camilla Sjölund Lundevall är verksamhetschef på SUS och berättar om kårens två olika ben: det ena är studentinflytande och det andra föreningsliv och sociala aktiviteter på campus

– Som SU-student har du rätt att påverka din utbildning och som SUS-medlem även hur SUS styrs, berättar hon. Sedan finns det en mängd föreningar, däribland kårföreningar, där du kan engagera dig om du vill leva studentliv och träffa nya vänner. Vi arbetar fortlöpande och systematiskt med att utveckla SUS-medlemskapets värde. 

Ett exempel på sociala aktiviteter på campus är kårpuben på Kafé Kåriander på andra våningen i Studenthuset. Den äger rum ungefär varannan tisdag.

 

Vision om ett hus för studenterna

På detta våningsplan hittar man även Infocenter där tre informatörer, tillhörande Studentavdelningen vid Stockholms universitet, finns redo för att svara på frågor och guida besökarna. Frågorna kan handla om hur man aktiverar sitt universitetkonto, hur man får studie- och karriärvägledning och mycket annat.

Gustav Berming framför Infocenter i Studenthuset.
Gustav Berming passar på att prata med sina efterträdare i Infocenter. Foto: Karin Persson
 

Infocenter – något helt nytt 2013

När Studenthuset slog upp portarna i september 2013 var Infocenter något helt nytt på campus. 

– Vi hade fått i uppdrag att ta fram en plan och en vision för ett hus med liv och rörelse för studenterna, med studentservice och modern informationsteknik, berättar Jorge Win, kommunikatör och gruppledare på Studentavdelningen. På den tiden började smarttelefoner bli allt vanligare och vi tänkte att besökarna behövde kunna orientera sig båda fysiskt och digitalt, exempelvis via pekskärmar.

Från 2011 och fram till invigningen 2013 ingick han i en arbetsgrupp som jobbade med studenthusprojektet. Han har sparat dokument och ritningar som avslöjar att planen och visionen, sånär som på några smärre inredningsdetaljer, blev verklighet.

Campus Frescati och Studenthuset sett från luften.
Studenthuset gränsar till Södra huset och den stora parkeringen. Buss 50 stannar precis utanför. Foto: Clément Morin
 

Många studenter kommer tidigt

Innan Studenthuset fanns hade Studentavdelningen sina kontor i Södra huset.

– Där hade vi bara en mindre reception som bemannades av olika anställda beroende på vem som hade tid att sitta där en stund, minns Peter Wretling, chef för Antagningsenheten. Det blev verkligen ett lyft när vi kunde flytta in i Studenthuset och inviga Infocenter med informatörer som var specialanställda för att jobba där.

Studentavdelningens tillfördnade avdelningschef Mia Jörstål.
Mia Jörstål, tillförordnad avdelningschef på Studentavdelningen, trivs i Studenthuset. Foto: Felicia Svanqvist

Han trivs själv med att idag jobba i ett hus där det första man möts av är åsynen av studenter som sitter och pluggar eller pratar med varandra.

– Det märks att många kommer hit tidigt på morgonen för att få den läsplats de vill ha, menar han. 

Även Mia Jörstål, tillförordnad avdelningschef på Studentavdelningen, uppskattar att få jobba i Studenthuset.

– Det är en dynamisk och trevlig arbetsplats med närhet till studenter och studentkåren, säger hon. 

 

Hänt mycket på tio år

Gustav Berming och Disa Karlsson, numera studieavgiftshandläggare respektive internationell handläggare vid Studentavdelningen, var två av de nyanställda informatörerna när det begav sig 2013.

– Det har hänt mycket på de här tio åren, säger Gustav som brukade vara teamledare i Infocenter. Kösystemet har utvecklats, en del rutiner har ändrats och nya arbetsuppgifter tillkommit. 

Både han och Disa har många positiva minnen från tiden i Infocenter.

– Ibland kunde vi ha hundra personer i kö men det var så bra stämning mellan oss som jobbade där så det gick alltid bra, menar Disa. 

Disa Karlsson framför Studenthuset.
Disa Karlsson framför Studenthuset där hon jobbat i tio år. Foto: Karin Persson
 

Vikten av personliga möten

Något som Gustav särskilt uppskattade med jobbet i Infocenter var det personliga mötet och att kunna hjälpa besökare på plats.

– Det kunde till exempel vara äldre personer eller internationella besökare som inte kände till exakt hur det svenska samhället fungerar. Många blev väldigt tacksamma när vi kunde hjälpa dem, säger Gustav. Det fanns också ett nära samarbete mellan Infocenter och IT-avdelningen och andra verksamheter. Så är det än idag.

Ioanna och Eduard i Infocenter.
Ioanna Karampelia och Eduard Melkonyan är två av de nuvarande informatörerna i Infocenter. Foto: Karin Persson

Ett av de möten Disa Karlsson minns bäst är när en besökare med en hörselnedsättning kom fram till henne vid infodisken. Eftersom Disa nyligen hade sett en kollega som var teckenspråkstolk gå förbi, ringde hon upp kollegan som raskt infann sig vid Infocenter och teckenspråkstolkade samtalet.

– Besökaren blev minst sagt förvånad och samtidigt väldigt glad, berättar Disa. Vi hade även andra besökare som vände sig till oss för att de hade frågor om att studera med funktionsnedsättning. En del tyckte att det var lite konstigt att behöva boka tid med en samordnare för särskilt pedagogiskt stöd när de redan hade ett intyg om varaktig funktionsnedsättning. När man då förklarade att “det är för att du ska kunna få ett stöd som är anpassat efter just dig”, så såg man hur personen liksom fick en inre glöd och kände sig sedd som individ.

Läs mer om Studenthuset och Infocenter

Läs mer om kårer och föreningar