Tillbaka från Arktis – med massor av data om issmältning

Det sista kapitlet i ARTofMELT-expeditionen är demobiliseringen, när forskarna tar sig tillbaka till isbrytaren Oden för att samla sina instrument och transportera hem dem. Det har gått tre veckor sedan de satte sin fot på land efter att ha tillbringat nästan sex veckor med att utforska Ishavet. Vi har talat med forskningsledarna Michael Tjernström och Paul Zieger om deras erfarenheter av expeditionen och planer för sommaren.

Michael Tjernström

Michael Tjernström at ice breaker Oden in Helsingborg.
Michael Tjernström på isbrytaren Oden i Helsingborg. Foto: John Prytherch

Vad är det viktigaste som uppnåtts hittills under expeditionen?
Det mesta av arbetet återstår med analys av alla mätningar och prover. Detta arbete kommer att pågå i åratal för att lägga pusslet och öka vår förståelse. Men det vi hittills åstadkommit är arbetet som gör allt detta möjligt. Vi höll ut och följde slutet av vintern, våren och smältningens början, dokumenterade vad som hände, tog prover och mätte i havet, havsisen och i atmosfären allt eftersom detta fortskred. Datainhämtning kan låta väldigt tråkigt men den data vi hämtat in kommer att förvandlas till en guldgruva!

Vilket är ditt starkaste minne från tiden i Arktis?
Det finns så många så det är svårt att välja ett. Men kanske var det när jag stod på sjunde däck på Oden i regnet och tittade ut över isen och insåg att det inför mina ögon redan efter ett dygn av varmluft bildades pölar med smältvatten på isen.

Vad har du för planer för resten av sommaren?
Det återstår fortfarande en del att göra, demobilisering på Oden i Helsingborg, en konferens i Tyskland och föreläsning på en sommarskola i Boulder, Colorado. Men efter det ska jag tillbringa en vecka med att köra runt i Klippiga bergen i Colorado med min dotter och fotografera landskapet. Tillbaka i Sverige ska jag tillbringa ett par veckor i mitt sommarhus för att koppla av.

Paul Zieger

Vad är det viktigaste som uppnåtts hittills under expeditionen?

Paul Zieger at ice breaker Oden in Helsingborg.
Paul Zieger i Helsingborg.

Vi lyckades fånga den atmosfäriska övergången mot smältperioden i början av juni. I vår tvärvetenskapliga grupp av framstående forskare från hela världen har vi samlat in en enorm mängd unik och värdefull data om viktiga parametrar kring atmosfär, havsis och oceanografi som vi flitigt kommer att använda de kommande åren.

Vilket är ditt starkaste minne från tiden i Arktis?
De oändliga områdena med havsis, som under början av expeditionen inte påverkades av smältningen eller någon synlig biologisk aktivitet. Isen var därför extremt vit och orörd. Isförhållandena vid den här tiden på året var också extremt svåra för isbrytaren Oden att hantera, vi hade därmed många tekniska svårigheter att förtöja fartyget vid isflaken och att manövrera längre norrut.

Vad har du för planer för resten av sommaren?
Först måste jag hinna med arbete som har varit pausat de senaste 2-3 månaderna. Sedan ska jag ta en längre paus och tillbringa mycket tid i naturen samt med familj och vänner.

Läs mer om Arktisexpeditionen ARTofMELT på www.su.se/artofmelt