ULV blir Utlandsutbildade lärares vidareutbildning

I januari 2024 byter ULV, Utländska lärares vidareutbildning namn till Utlandsutbildade lärares vidareutbildning. Det nya namnet, där ”utländska” blir ”utlandsutbildade”, ska spegla att alla studenter inom ULV kompletterar en tidigare utbildning.

Avslutning ULV
Fotograf: Rickard Kilström

Utbildningen och förkortningen är densamma. Men vad studenterna inom ULV läser skiljer sig åt. Det beror på deras tidigare utbildning. En del kompletterar med studier inom den så kallade utbildningsvetenskapliga kärnan. Det är den lärarförberedande delen av lärarutbildningen. Andra kompletterar med ämnesstudier, till exempel i historia, matematik eller språk. Många läser både den utbildningsvetenskapliga kärnan och ämnesstudier. Det studenterna inom ULV har gemensamt är att de har en utländsk utbildning. Det är antingen en lärarutbildning eller en utbildning i ett skolämne.

– Vi vill fokusera på att våra studenter läser inom ULV just för att de redan har en utbildning, och inte på att de som personer är "utländska", säger Tove Linné, uppdragsledare för ULV vid Stockholms universitet.

Beslutet att byta namn togs i den nationella ledningsgruppen för ULV. Utlandsutbildade lärares vidareutbildning ges på 6 lärosäten i Sverige, förutom vid Stockholms universitet även vid Malmös, Göteborgs, Linköpings, Örebros och Umeås universitet. Stockholms universitet är nationella samordnare av utbildningen.

– När vi nämnde det nya namnet för våra nyantagna studenter på introduktionen i augusti såg vi uppskattande nickanden från våra studenter. Det var roligt att höra från våra studenter att de uppskattade det nya namnet, säger Maria Granath som jobbar med samordningen för ULV.

ULV är ett regeringsuppdrag som påbörjades 2007 för att ta tillvara på den lärarkompetens som finns i Sverige. Målet för studenterna inom Utlandsutbildade lärares vidareutbildning är att komplettera sin tidigare utbildning för att få en svensk lärar- eller förskollärarlegitimation!

Läs mer om ULV vid Stockholms universitet