Universitetet signerar deklaration om öppna metadata

Stockholms universitet arbetar aktivt för ett öppet vetenskapssystem. Som ett led i detta har universitetet, via rektor Astrid Söderbergh Widding, nyligen skrivit under Barcelona Declaration on Open Research Information. Deklarationen syftar till att göra forskningsinformation som metadata öppen. Över 50 universitet, forskningsfinansiärer och organisationer i världen har hittills skrivit under.

– Det här är ett viktigt steg eftersom vi strävar efter att öppna upp processen kring utvärdering av forskningen och göra den transparent, säger Wilhelm Widmark, rektorsråd för öppen vetenskap på Stockholms universitet.

Med forskningsinformation avses information, eller metadata, som behövs för att genomföra, utvärdera eller kommunicera forskning. Det kan till exempel handla om metadata för vetenskapliga artiklar och andra forskningspublikationer, för enskilda forskare eller för forskningsdata och forskningsprogramvara. Idag finns det många infrastrukturer för forskningsinformation som är helt stängda, vilket innebär att metadata därifrån endast är tillgänglig mot betalning av prenumerationsavgifter.

Wilhelm Widmark
Foto: Cecilia Burman

– I ett öppet vetenskapligt system är också metadata kring forskningen en viktig komponent. Data och bibliografiska databaser som används för forskningsutvärdering borde vara öppet tillgängliga och inte inlåsta hos kommersiella företag, och verktyg och tekniska system ska möjliggöra transparens i utvärderingen – så är det inte idag, säger Wilhelm Widmark.

Barcelona Declaration on Open Research Information

Bakom initiativet Barcelona Declaration on Open Research Information står en grupp på 25 experter inom forskningsinformation, som representerar organisationer som genomför, finansierar och utvärderar forskning, samt organisationer som tillhandahåller tjänster inom forskningsinformation. De som skriver under deklarationen åtar sig att:

•    Göra öppenhet inom forskningsinformation till standard
•    Arbeta med tjänster och system som stödjer och möjliggör öppen forskningsinformation
•    Stödja hållbarheten hos infrastrukturer för öppen forskningsinformation
•    Stödja gemensamma åtgärder för att påskynda övergången till öppenhet av forskningsinformation

Stockholms universitet prioriterar öppen vetenskap

Stockholms universitet stödjer och förespråkar många aspekter av öppen vetenskap och arbetar på ett aktivt sätt för ett öppet vetenskapssystem, där alla har fri och öppen tillgång till vetenskapliga texter, forskningsresultat och forskningsdata. Universitetet står också bakom flera organisationer som främjar användningen och skapande av öppna metadata, och praktiserar användandet av öppna metadata på flera sätt, till exempel genom den öppna publikationsplattformen DiVA. Plattformen kan användas för att söka efter öppna forskningspublikationer, men också som källa för underlag för statistik och utvärdering då den innehåller öppna metadata om forskningspublikationer.

Stockholms universitet stödjer också flera öppna forskningsinfrastrukturer som hanterar öppna identifikatorer, till exempel genom att vara medlemmar i Crossref som delar ut och hanterar DOI-identifikatorer för forskningspublikationer, och i ORCID som delar ut och hanterar ORCID-identifikatorer för forskare. Universitetet stödjer också Datacite, som hanterar DOI:er för forskningsdata via SND-konsortiet.

– Tillsammans med andra initiativ som universitetet signerat, som DORA och CoARA som syftar till att förändra meriteringssystemet för forskare, är denna deklaration ytterligare ett viktigt steg i riktningen för att nå ett öppet vetenskapligt system, säger Wilhelm Widmark.

Text: Julia Milder

Läs mer om Barcelona Declaration on Open Research Information