Utdöd ullhårig hundras hölls isolerad från europeiska hundar

Ursprungsbefolkningen i nordvästra Amerika höll den ullhåriga hunden bland annat för att använda pälsen till textilproduktion. En ny studie visar att de lyckades hålla sina hundar isolerade från europeiska hundar i många generationer.

Ullhåriga hunden Mutton
En rekonstruktion av den ullhåriga hunden Mutton från 1800-talet. Illustration: Karen Carr/The Smithsonian

Flera grupper av ursprungsbefolkningar, som Coast Salish i nordvästra USA, födde upp och höll hundar med en utpräglad under-ull och hår från dessa hundar användes vid vävning. Under 1800-talet minskade dock traditionen med vävning av ullen och hundrasen gick förlorad.

Rekonstruktion av hunden Mutton. Illustration: Karen Carr
Hunden Mutton
Illustration: Karen Carr

I en ny studie i tidskriften Science, ledd av antropologer vid National Museum of Natural History, Smithsonian Institution i Washington DC har forskare analyserat genomiken och isotoper i pälsen från det enda kända exemplaret av en ullhårig hund från Coast Salish. Hunden hette Mutton och samlades in år 1859. Mutton är det enda kända exemplaret av en inhemsk nordamerikansk hundras med en dominerande förkolonial härkomst.

Forskarna identifierade genetiska kandidatvarianter som potentiellt kan vara kopplade till det distinkta ulliga utseendet. De integrerade dessa data med intervjuer av ursprungsbefolkningen i nordvästra USA och med vävare om traditionell kunskap och minnen kring ullhåriga hundar, deras betydelse inom Coast Salish-samhällen och hur kolonialpolitiken ledde till att de försvann.

Stockholmsprofessor medförfattare till studien

Bland forskarna bakom artikeln i Science finns även flera experter på forntida genomik. En av dem är Love Dalén, professor vid Centrum för paleogenetik, som är ett samarbete mellan Stockholms universitet och Naturhistoriska riksmuseet.

Love Dalén
Love Dalén Foto: Sören Andersson

– Det mest spännande resultatet är att vi genom kartläggningen av denna hunds arvsmassa kan visa att ursprungsbefolkningen i Salish-regionen i nordvästra Nordamerika lyckades hålla sina ullhåriga hundar isolerade från europeiska hundar under många generationer. Andra unika hundraser i Nordamerika blandades snabbt upp med europeiska hundar. Så det verkar som att ursprungsbefolkningen i Salish-regionen aktivt jobbade på att hålla sina ullhåriga hundar isolerade, säger Love Dalén.

Läs den vetenskapliga artikeln i Science: The history of Coast Salish “woolly dogs” revealed by ancient genomics and Indigenous Knowledge
Läs redaktionell artikel i Science: Curly haired ‘woolly dogs’ of the Pacific Northwest were no myth
Läs artikel i The Conversation: Mutton, an Indigenous woolly dog, died in 1859 − new analysis confirms precolonial lineage of this extinct breed, once kept for their wool

Läs mer om Centrum för paleogenetik