Viktig information för dig som använder det trådlösa nätverket eduroam

Alla som använder det trådlösa nätverket eduroam och använt de automatiska inställningarna behöver ladda ner en uppdaterad version till sina enheter. Det finns automatiska inställningar för olika enheter och du ska göra förändringen när du befinner dig på universitetet.

Bakgrund

Många webbtjänster använder av säkerhetsskäl ett s.k. certifikat för att kryptera trafiken mellan klient (din enhet) och server. För eduroam används ett certifikat för att kryptera inloggningsuppgifterna mellan din enhet och IT-avdelningens inloggningsserver. Dessa certifikat är tidsbegränsade (de gäller ofta i ett par år) och när de går ut måste man installera ett nytt för att fortfarande ansluta till tjänsten. Certifikatet för det trådlösa nätverket byts ut onsdagen den 12 januari 2022.

Vad betyder det för dig?

Du som tidigare installerat och använt de automatiska inställningarna för eduroam, behöver installera en uppdaterad version på samtliga enheter (datorer, surfplattor, mobiltelefoner), detta gäller både studenter och medarbetare.

Om du studerar på distans är det bäst att vänta med att uppdatera inställningarna tills du kommer till universitetet. Har du inte återställt lösenordet på ditt universitetskonto sedan augusti 2020 måste du först göra det för att det ska fungera.

Återställ ditt lösenord

Du hittar instruktioner för olika enheter (datorer, telefoner, surfplattor)  i Serviceportalen.
Du som har en enhet som inte stödjer automatisk konfiguration kan behöva godkänna ett nytt certifikat. Detta gäller t.ex. om du använder Linux eller har en Androidtelefon, och sker i regel på så sätt att det kommer upp en ruta med en uppmaning att godkänna det nya certifikatet.