VR-bidrag till utbildningsvetenskap

Vetenskapsrådet (VR) har fattat beslut om flera utlysningar inom utbildningsvetenskap: Vid Stockholms universitet har fyra forskare beviljats medel, två projektbidrag, ett nätverksbidrag och en ”Exploratory Workshop”.

Projektbidrag

Christina Hedman, Institutionen för ämnesdidaktik till ”Att ompröva språkundervisning för vuxna via kritiska tvärvetenskapliga perspektiv”, 5 999 649 kr;
Joseph Siegel, Engelska institutionen till ”Dynamisk språkbehandling i realtid: En studie av föreläsningar på engelska”, 4 291 904 kr.

Nätverksbidrag

Sofia Frankenberg, Barn-och ungdomsvetenskapliga institutionen till ”Nordiskt forskningsnätverk för evidensbaserad förskola av hög kvalitet för social rättvisa”, 1 200 000 kr.

Exploratory workshop

Cormac McGrath, Institutionen för pedagogik och didaktik till ”Avmystifiering av AI-literactitet i lärarutbildningen”, 360 000 kr.

Bidrag till gästforskare

Vetenskapsrådet har dessutom beviljat Stockholms universitets ansökan om bidrag till gästforskare inom utbildningsvetenskap. Detta är en organisationsansökan, med Klara Bolander Laksov, Institutionen för pedagogik och didaktik som projektledare, och den nominerade gästforskaren är Mathieu Albert, Institute for Education Research, University Health Network (Toronto). Bidragsbeloppet är 1 397 547 kr.