Ansökningsinstruktioner

Ansökningar behöver lämnas in senast 6 veckor innan planerad mobilitetsstart.

Ansökningar tas emot mellan 1 augusti – 15 juni (OBS. på grund av semesterledigheter tar vi inte emot några ansökningar under sommaren). 

 

Innan utbytet:

1. Hitta en mottagarinstitution. 

Innan du börjar planera din Erasmus+ personalfortbildning, kontakta Erasmushandläggare vid Studentavdelningen för att undersöka om det finns Erasmus+ medel kvar att söka. 

Erasmus-personalfortbildning behöver inte vara baserad på ett bilateralt utbytesavtal. Det behöver dock finnas ett s.k. Mobility Agreement för mobiliteten. 

Observera att det tillvidare inte är möjligt att ingå avtal inom ramen för Erasmus+ med något av de organisationerna som finns med på följande lista: List-of-Public-Trust-Funds-Performing-a-Public-Function.pdf (helsinki.hu)

2. Få din mobilitetsperiod godkänd av din chef

Ansvarig person på din institution (prefekt eller motsvarande) måste godkänna fortbildningsaktiviteten och deltagande i mobiliteten då eventuella överskjutande kostnader betalas av institutionen.

3. Gör ansökan 

Fyll i " Erasmus+ Mobility Agreement for Training vt24_SU (73 Kb) med information om den planerade aktiviteten och programmet.  

OBS: EU Kommissionen kräver att det tydligt framgår i din ansökan och Erasmus+ Mobility Agreement for Training: 

  • att mobiliteten har en tydlig anknytning till dina egna arbetsuppgifter 
  • innehållet av mobiliteten
  • vilka aktiviteter som kommer genomföras (detaljerat program ska bifogas)

Beskriv tydlig i Mobility Agreement vad du har för arbetsuppgifter, dina mål med mobiliteten och hur  de planerade aktiviteterna kommer att påverka ditt arbete vid SU. 

Mobility Agreement behöver signeras av samtliga parter (dig, prefekt eller motsvarande, samt ansvarig person vid mottagande lärosäte). Samtliga signaturer måste finnas med. Skannade signaturer är tillräckliga. 

Fyll i online-ansökan och ladda upp komplett ifyllt och signerat Erasmus+ Mobility Agreement samt program: 

Efter du har lämnat in din ansökan i databasen får du ett bekräftelsemejl som du ska skicka till erasmusutbyte@su.se.

Ansökan ska skickas in senast 6 veckor innan planerad mobilitet. Besked lämnas inom ca. två arbetsveckor efter inkommen ansökan.

Erasmus+ Grant Agreement

Dokumentet "Grant Agreement for Erasmus+ Staff Mobility" ska skrivas under (som du får tillsammans med ett positivt beslut) och laddas upp i ansökningsportalen

 

Under utbytet:

4.  Få intyget "Certificate of Attendance" undertecknat.
Innan hemfärd ska det mottagande lärosätet skriva under ett närvarointyg. Dokumentmallen skickas till dig tillsammans med beslutet. 

 

Efter utbytet:

5. Gör rapport online via Erasmus Mobility Tool.
All personal som har företagit en Erasmus+ mobilitetsperiod ska lämna in en rapport efter avslutad mobilitet online via Erasmus Mobility Tool.

6. Gör en reseräkning (institution) och internfakturera (Studentavdelningen).
Efter avslutat besök gör du en reseräkning till din institution som vanligt efter en tjänsteresa. Då får du ersättning från din institution enligt de regler som gäller för utbetalningar på Stockholms universitet.
Be ekonomiansvarig på din institution att skicka en internfaktura (EBINSI) till Lindmara Kurdari, Studentavdelningen (670). På internfakturan ska summan som finns i ditt beslut anges. Kopior av biljetter med resedatum (inklusive boarding pass) ska bifogas.

På internfakturan ska det stå att den gäller ”Erasmus STT” och ”ditt namn”.

Utbetalning: Inga utbetalningar sker direkt till deltagande personal.

7. Lämna in "Certificate of Attendance" i ansökningsportalen

Frågor?

Frågor om personalmobilitet besvaras av Erasmushandläggare: Kontakt