Införandet av det nya systemet sker i etapper, vilket gör att det under en period kommer finnas två parallella ärendehanteringssystem. Under hösten kommer ekonomiavdelningen och fastighetsavdelningen också att gå över till det nya systemet.

Vad händer med dina befintliga ärenden?

Det nuvarande ärendehanteringssystemet kommer inte stängas ner på ett bra tag. Alla dina tidigare ärenden/historik etc. kommer därför vara åtkomliga för dig även i fortsättningen.

Serviceportalen (su.se/serviceportalen)

Tills alla avdelningar har gått över till det nya systemet kommer du fortsätta använda su.se/serviceportalen för att hitta supportartiklar, formulär för beställning, felanmälan m.m. Det är också här du hittar dina ärenden.

När alla avdelningar har gått över till det nya systemet, kommer den nuvarande Serviceportalen att stängas och ersättas av en ny portal, som också kommer ha adressen su.se/serviceportalen.

Två parallella ärendehanteringssystem

Under en övergångsperiod, innan alla berörda avdelningar har gått över, kommer det behöva finnas TVÅ parallella ärendehanteringssystem vilket kan skapa förvirring och IT-avdelningen ber om överseende med detta.

Ärenden till övriga avdelningar

Ärenden till övriga avdelningar kommer fortsätta hanteras i det gamla systemet tills respektive avdelning, en efter en, går över till det nya systemet.
 
När du hanterar dina ärenden kommer de antingen att finnas på URL-er som liknar 
"arandehantering.su.se/Id=234234" (gamla) eller "topdesk.su.se/Id=234234" (nya). 
 
TIPS! Det enklaste sättet att hamna i "rätt" ärendehanteringssystem är att klicka på länken i e-postmeddelandet som du får vid registrering/uppdateringar i ärendet.

Kontakta Helpdesk (su.se/serviceportalen) om du har frågor eller upplever problem med det nya ärendehanteringssystemet.