Beskrivning av tjänsten
Tjänsten E-post är en driftsäker och användarvänlig plattform för elektronisk kommunikation vid Stockholms universitet. Tjänsten följer myndighetens krav avseende offentlighetsprincipen.
Målgrupp
Medarbetare vid Stockholms universitet
Tjänsten innefattar
E-post innefattar bland annat följande:
- E-postkonto inklusive kalender och global adressbok
- Funktionsbrevlådor (delas mellan flera medarbetare)
- Åtkomst via webbmail
- Backup och vid behov återställning av data
- 10 GB lagringsutrymme
- E-postlista (Mailman)
- Massutskick (sker via särskild beställning)
Support på tjänsten
Support ges av IT-supporten via Serviceportalen
Exempel på support som ingår:
- Felsökning av e-postklient (På Arbetsplatstjänsten, support via fjärrstyrning på rekommenderade klienter)
- Felsökning vid problem att skicka och ta emot e-post.
- Artiklar i Serviceportalen för:
- Konfiguration av klient (sker automatiskt på Arbetsplatstjänsten)
- Hantering av spam
- Frånvaromeddelande, dela kalender etc.
- Återläsa raderad e-post
Tilläggstjänster
Tilläggstjänsten "E-postlista" erbjuder möjlighet att administrera e-postlistor för elektroniska utskick genom verktyget Mailman.
Funktionskonto är ett e-postkonto där flera personer kan dela och administrera en funktionsbrevlåda
Tjänsten "Större e-postutskick" erbjuder möjlighet att på ett snabbt och pålitligt sätt skicka e-postmeddelanden till ett stort antal mottagare. Beställning av större e-postutskick görs via Serviceportalen (se nedan)
Föranmälan av e-postutskick (800-1999 adresser)
Beställning av e-postutskick (2000+ adresser)
Beställning och leverans
Tjänsten E-post levereras till samtliga medarbetare i samband med skapande av universitetskonto.
Behörig beställare beställer universitetskonto via Serviceportalen. I samband med detta sker automatiskt beställning av tjänsten E-post.
Priser
Tjänsten e-post ingår som en del av tjänsten IT-access.
Viktigt att veta om tjänsten
Skräppost
Spamfiltret (Canit) avgör vad som hamnar i mappen Skräppost när din e-post passerar in och ut genom universitetets e-postservrar.
Läs mer om Skräppost/spamfilter
En e-postadress för utskick
Tjänsten stödjer endast en personlig e-postadress för utskick. Däremot kan du ha fler adresser för inkommande e-post.
Vidarebefordra e-post
Användaren ansvarar själv för eventuell vidarebefordran av sin e-post. Guider för detta finns i Serviceportalen
Klienter som supportas
- Webbmail (ebox.su.se)
- Outlook 2013 och uppåt (Windows)
- Outlook 2016 och uppåt (MAC)
Information om tjänsten
Frågor eller önskemål rörande tjänsten skickas in via frågeformuläret i Serviceportalen.