studentrekrytering - bild Jens Olof Lasthein
Foto Jens Olof Lasthein

Gemensam bild av Stockholms universitet

Målsättningen är att konceptet ska fungera för både nationell och internationell studentrekrytering. Det ska fungera över tid och revideras vid behov utifrån omvärlds- och invärldsförändringar. Det ska också kunna användas av alla verksamheter inom universitetet i rekryteringssyfte.

Uppgifterna för rekryteringskommunikationen är att:

  • ge en samlad bild av universitetet gentemot målgrupperna nationell och internationell student
  • stärka bilden av universitetet och underlätta rekrytering
  • ta fram och använda budskap med tydlig koppling till kommunikationspolicy
  • genom formspråket, som utgår från vår visuella identitet, skapa igenkänning över tid
  • stärka Stockholms universitet som avsändare

Till grund för konceptet ligger Stockholms universitets Strategier och Kommunikationspolicyn som innehåller övergripande mål, kärnvärden och profiltexter.

Hela universitetet kommunicerar

Universitetet fokuserar på det egna innehållet i kommunikationen utifrån devisen att ”hela universitetet kommunicerar”. Vi fokuserar på innehåll och kommunikation i universitetets egna digitala kanaler året runt med syfte att ge en övergripande bild av universitetet. Detta gör vi genom att:

  • Identifiera specifika behov hos målgrupperna och planera, samordna genomföra och följa upp strategiska kommunikationsinsatser för möta dessa
  • Stärka kopplingen mellan kommunikationsinsatser riktade till olika målgrupper – studenter, forskare, intressenter
  • Tillhandahålla rådgivning, stöd och verktyg som underlättar och möjliggör sammanhållen kommunikation inom hela verksamheten

Koncept för studentrekrytering

Utgångspunkten för universitets samlade koncept är universitetets centrala strategier. Målsättningen är att konceptet ska fungera för både nationell och internationell studentrekrytering.

"För att"/"To" + argument = formulering

Konceptet "För att" och "To" ramas in av formuleringen ”För att [det] finns på Stockholms universitet”. Konceptet baseras på ett manifest på svenska och engelska som presenterar anledningarna till varför studenter ska välja Stockholms universitet.

"För att" är en viktig byggsten när du skapar budskapsformuleringar. Budskap är det du vill förmedla och argument är det du kommunicerar, till exempel ett ämne, fokusområde, institution och vår akademiska miljö.

När du väljer fler än ett argument, välj några som kontrasterar till varandra och som skapar dynamik. Du kan till exempel kombinera något rationellt med något emotionellt, något filosofiskt med något konkret.

Verktyg och stöd
För att använda konceptet har följande verktyg tagits fram för att stödja kommunikationsarbetet.

  • Mallar för affischer och digitala annonser för sociala medier finns i Produktionsverktyget
  • Bilder finns i Mediabanken i mappen ”Studentrekrytering”. Sök på orden "studentrekrytering" och/eller "koncept". Alla bilder för studentrekrytering är markerade med en ljusblå ikon "SR". OBS! Bilderna i denna mapp ska enbart användas inom ramarna för studentrekryteringens koncept ”För att”
     

Kontakt

Linda Hedblad Ring, projektledare för nationell studentkommunikation, e-post: Linda Hedblad Ring

Serena Nobili, projektledare för internationell kommunikation, e-post: serena.nobili@su.se