
Cirka 500 medarbetare svarade på en cykelenkät med frågor om cykelvanor och behov kopplat till förvaring av cyklar och laddning av batterier. Resultatet från enkäten kommer användas som underlag för att förbättra möjligheten till cykelförvaring och säker laddning av batterier.
Ungefär 60 procent cykelpendlar till campus Frescati medan cirka 30 procent cyklar till campus Albano. En majoritet uppger att de cykelpendlar året om.
Viktigt att kunna ladda och låsa in elcykeln
De allra flesta, över 70 procent, använder vanlig cykel och 9 av 10 svarade att de är nöjda med sin cykel. En av tre vill kunna låsa in cykeln inomhus medan resterande kan tänka sig att förvara cykeln utomhus, antingen vid stolpe eller i cykelbur.
Ett av enkätens syften var att få information om hur medarbetare önskar förvara och ladda batterier till elcyklar eller liknande elfordon. Ungefär en tredjedel av cykelpendlarna har elcykel, varav cirka hälften vill kunna ladda batteriet under arbetsdagen. Angående förvaring av elfordon visar svarsstatistiken att säkerheten spelar större roll. De som låser sin elcykel utomhus eller i cykelrum tar helst av batteriet medan de som har elsparkcyklar helst vill ha ett låsbart utrymme inomhus. För elcyklisterna är även närhet till arbetsplatsen lika viktigt vid val av cykelförvaring.
De flesta av cykelpendlarna vill inte ha för långt mellan cykelrummet och arbetsplatsen: hälften av cyklisterna sätter sin avståndsgräns på högst 100 meter till närmaste cykelrum. Det finns också en begränsad vilja bland cykelpendlarna att betala för att kunna förvara sin cykel i antingen cykelrum eller cykelbur som har tillgång till laddnings- och avsköljningsmöjligheter.
Underlag i kommande miljö- och brandskyddsarbete
Resultatet från enkäten kommer att användas som underlag i universitetets fortsatta brandskyddsarbete. Cykelbatterier riskerar att starta svåra bränder där mycket giftiga gaser utvecklats. Universitetets försäkringsbolag Kammakollegiet kräver att fordon med litiumjonbatterier som är avsedda för transportmedel såsom cyklar, elsparkcyklar eller liknande transportmedel ska förvaras, hanteras och laddas på ett säkert sätt i brandtekniskt avskilda rum. Universitetet arbetar därför med att erbjuda möjlighet till säker förvaring och laddning av dessa batterier.
Resultatet kommer även vara ett viktigt underlag för arbetsgruppen ”Möten och resor” som är ett av flera samverkansområden som finns med i avsiktsförklaringen avseende hållbarhetsfrågor mellan Stockholms universitet och Akademiska Hus.